Wanneer we de rang van onze website organisch willen verbeteren in de zoekmachine resultaten pagina (SERP), voeren we eerst en vooral een SEO audit uit van die website.

Het helpt ons de gebieden te identificeren die voor verbetering vatbaar zijn en een haalbaar actieplan te ontwikkelen om deze uitdagingen aan te gaan.
Een goed uitgevoerde SEO audit houdt uw website in lijn met de laatste ontwikkelingen in zoekmachine marketing (SEM). Natuurlijk blijft uw website zo ook de concurrentie ver voor.

Of u nu een beginner of een professional bent, hier zult u waardevolle kennis opdoen over het SEO audit proces.

De kennis die u opdoet, zal u helpen om eventuele uitdagingen of problemen met een website te leren kennen en aan het licht te brengen. Ten slotte kunt u actie ondernemen om ze op te lossen.
Wat is een SEO Audit?

Het proces van het identificeren en analyseren van problemen die kunnen voorkomen of belemmeren dat een website hoger in de zoekmachine resultaten pagina's (SERPs) verschijnt, wordt een SEO audit genoemd.

Door problemen op te lossen die tijdens zo'n audit aan het licht komen, kunt u een website verbeteren, de prestaties ervan opvoeren en zorgen voor een hogere organische rangschikking in de zoekresultatenpagina's.
Waarom een SEO audit van een website?

Vanuit het perspectief van particulieren en professionals kunnen er tal van redenen zijn om een SEO audit van een website te starten.

Enkele belangrijke redenen om een website te auditen zijn:

Om het in lijn te houden met de steeds veranderende algoritmische updates betreffende zoekmachines.
Als er een plotselinge daling is in het organische verkeer van de website, helpt een SEO-audit om de oorzaken te identificeren.
Om te controleren of de toegepaste SEO-strategie├źn effectief zijn of niet.
Om te bepalen of de inhoud van de webpagina's up-to-date is of moet worden gewijzigd. Bijvoorbeeld het toevoegen van relevante informatie, trefwoorden, afbeeldingen en andere.
Om strategie├źn te ontwikkelen die essentieel zijn om uw concurrenten te overmeesteren en de online wereld te domineren.
Om problemen zoals gebroken links, dubbele inhoud, keyword stuffing, website prestaties, dunne inhoud en anderen op te lossen.

De perfecte SEO-audit

Aangezien een SEO-audit een eerste stap is in het opstellen en uitvoeren van het actieplan om een hogere organische rang in de zoekresultaten te bereiken, moet het perfect zijn.

Laten we beginnen met het perfecte SEO audit proces:



1. toegankelijkheidsfactoren

Dit zijn de technische SEO-factoren die overeenkomen met het vermogen van Google en gebruikers om toegang te krijgen tot uw website. De volgende factoren zorgen voor de toegankelijkheid van een website/webpagina:

Robots.txt: Dit is een .txt bestand dat zoekmachines opdraagt om verschillende secties van uw website wel of niet te crawlen.

Tijdens de controle moet u dit bestand manueel controleren en bevestigen dat crawlers toegang hebben tot belangrijke delen van een site. Vraag indien nodig hulp bij Google Webmasterhulpprogramma's.

Robots metatags: Dit is de HTML-code die aan een website wordt toegevoegd om spiders van zoekmachines opdracht te geven een bepaalde pagina te indexeren en de links te volgen.

Tijdens de SEO audit, moet u bepalen of een robots meta tag onbedoeld crawlers verhindert uw site te crawlen.

XML-sitemap: Een XML sitemap is als een routekaart die zoekmachine webcrawlers helpt om gemakkelijk door de verschillende pagina's van een website te kruipen.

Ga na of de XML-sitemap van de website in overeenstemming is met het sitemap-protocol. U moet ook controleren of het de laatste weergave is van een website en bevestigen dat relevante Webmaster Tool accounts deze sitemap hebben.

Fout veroorzakende HTTP-statuscode(s): Het is een groot probleem wanneer URL's 4XX clientfouten en 5XX serverfouten terugsturen. Gebruikers en zoekmachines hebben geen toegang tot de inhoud van die webpagina/site. Het bekendste voorbeeld is waarschijnlijk de 404-fout voor de pagina niet gevonden.

U moet te weten komen of er URL's zijn die 4XX of 5XX errors teruggeven. Als een pagina met de onjuiste URL niet beschikbaar is, leidt u deze om naar een andere relevante webpagina.

Omleidingen: De rol van redirects is om crawlers te helpen toegang te krijgen tot pagina's die verwijderd, verplaatst of/en verplaatst zijn. Als het geen 301 HTTP redirects zijn, kan uw website problemen hebben.

Evalueer de omleidingen. Het mogen geen meta-herhalingsredirects, 302 HTTP redirects en JavaScript-gebaseerde redirects zijn. Dergelijke redirects brengen de maximale hoeveelheid link juice over naar bestemmingspagina's.

SSL-certificaat: Recente ontwikkelingen in de zoekalgoritmen van Google tonen aan dat het bedrijf zich meer zorgen maakt over uw veiligheid en informatie.

In de Google-resultaten kunt u zien dat websites met een SSL-certificaat hoger verschijnen dan die zonder.

Bij SEO-controles kunt u het beveiligingscertificaat controleren door in de adresbalk van de webbrowser te kijken. Als het adres van de website met HTTPS begint, is hij beveiligd. Als het begint met HTTP, is er geen SSL-certificaat.

Website prestaties: Bij website performance gaat het in de eerste plaats om de laadsnelheid van een website. Tegenwoordig blijven gebruikers niet langer op websites die te lang duren om te laden. Om deze reden hebben de spiders van zoekmachines ook zeer weinig tijd om door een website te kruipen, informatie te verzamelen en deze in SERP's te presenteren.

U moet alle elementen identificeren die verhinderen dat een webpagina of website sneller laadt. Om de prestaties van uw website zelf te beoordelen, kan een gratis online tool zoals YSlow of Google Page Speed helpen.

Website architectuur: Het is de stijl waarin een website-eigenaar/webmaster de inhoud van een website organiseert, d.w.z. hoe de afzonderlijke subpagina's met elkaar zijn verbonden. In vaktaal wordt deze verbinding verticale en horizontale koppeling genoemd.

Als de structuur van een website ontoereikend is, zullen crawlers van zoekmachines moeite hebben om door de subpagina's te crawlen.

Wanneer u een SEO-audit van een website uitvoert, controleer dan of de website een gemakkelijke navigatie van de homepage naar andere belangrijke pagina's mogelijk maakt. Evalueer ook de doeltreffendheid van de paginalinking.

Mobile First: Tegenwoordig gebruiken steeds meer mensen mobiele apparaten om websites te bezoeken. Daarnaast kondigde Google in mei 2019 aan dat het een "Mobile First" indexeringsbeleid zou introduceren.

Controleer of de website geoptimaliseerd is voor gebruik op mobiele apparaten. Controleer eventueel de mobielvriendelijkheid met behulp van Google's Mobile-Friendly Testing Tool.


 

Aangezien een SEO-audit een eerste stap is in het opstellen en uitvoeren van het actieplan om een hogere organische rang in de zoekresultaten te bereiken, moet het perfect zijn.