Linkbuilding bestaat al sinds het begin van het internet. Het is een marketingtechniek waarbij je links bouwt van andere websites naar jouw website. Hoe meer links er naar je site verwijzen, hoe hoger hij scoort op de pagina’s met zoekmachineresultaten (SERP’s).

Het is een aloude techniek die ervoor zorgt dat je hoog in Google scoort.

Met Google AdWords bied je op trefwoorden die relevant zijn voor je bedrijf. Dit betekent betalen voor elke klik en bereid zijn te betalen voor klikken, zelfs als ze niet leiden tot klanten of conversies. Om meer te weten te komen over waarom linkbuilding beter is dan Google AdWords, lees dan verder!

Een van de belangrijkste voordelen van linkbuilding is dat je niet betaalt voor klikken, maar alleen voor links. Linkbuilding is niet gratis, maar vergeleken met Google AdWords is het een veel goedkopere en duurzamere vorm van reclame.

Het andere grote voordeel van linkbuilding is dat je over een lange periode links kunt opbouwen – er is een “set it and forget it” factor en de waarde van je links zal gestaag groeien en in waarde toenemen. Het duurt wel even om links voor je site op te bouwen, maar de links zullen mettertijd sterker worden. Je zult merken dat na verloop van tijd het aantal hits op de pagina’s met zoekmachine resultaten (SERP’s) voor je website toeneemt.

Het linkbuildingproces begint met het vinden van het juiste trefwoord. De beste zoekwoorden zijn de zoekwoorden waar je doelgroep naar zoekt op Google. Heb je eenmaal een trefwoord gekozen, maak dan inhoud rond dat trefwoord en publiceer die op andere sites op het internet.

Je kunt dit ook doen door een blogpost of iets dergelijks te maken en die dan in te dienen bij gratis artikelgidsen. Je moet bij deze directories een account aanmaken om je artikel of blogbericht in te kunnen dienen.

Veel mensen gebruiken software om dit proces te automatiseren, omdat er dagelijks honderden mogelijkheden voor linkbuilding zijn (bijv. blogs, forums, artikelen). Met deze software kun je alle links uploaden die je wilt en het zal automatisch elke link voor je bijhouden. Dit is een geweldige manier om je linkbuilding campagne op te schalen als je aan handmatige outreach doet.

Zodra je inhoud is gepubliceerd, zullen anderen de pagina bezoeken en het interessant genoeg vinden om het te delen met hun vrienden via e-mail, sociale media, enz. Hoe meer mensen je inhoud delen, hoe sterker de links die naar je pagina verwijzen na verloop van tijd zullen worden.

Voordelen van Google AdWords

Google AdWords is een platform voor adverteren op Google. Het is een gemakkelijke manier om mensen die geïnteresseerd zijn in je producten en diensten je advertenties te laten zien.

Google AdWords kan echter duur zijn omdat je elke keer moet betalen als iemand op de advertentie klikt, zelfs als dat geen klanten of verkopen oplevert.

Ook moet je met Google AdWords vaak wachten om resultaten te zien. Dit komt omdat het even duurt voordat mensen je advertenties vinden en erop klikken. Dus als je onmiddellijk succes wilt en wilt weten wat werkt met je advertenties, is Google AdWords een goede keuze om een dienst of product een tijdje te promoten. Maar het blijft een investering op korte termijn.

Nadelen van Google AdWords

De nadelen van Google AdWords zijn dat je alleen controle hebt over de trefwoorden of trefwoordzinnen waarop je biedt. Maar met linkbuilding heb je meer controle over welke links je wilt bouwen en waar ze vandaan komen.

Een ander nadeel is dat mensen op je advertenties kunnen klikken zonder klant te worden. Dat gebeurt ook niet met linkbuilding. Als iemand op een link klikt, wordt hij direct naar de pagina op je website gebracht waar de link naar verwijst, zonder extra kosten per klik. Je betaalt één keer voor een link en er kan duizend keer op geklikt worden zonder je bankrekening pijn te doen.

Tenslotte kan Google AdWords duur zijn omdat het afhangt van hoeveel je bereid bent per klik te betalen. Je betaalt niet alleen voor klikken, je betaalt ook voor het verkeer dat die klikken naar conversies of andere inkomsten genererende activiteiten of doelen leidt.

Als je met iemand concurreert voor een adword die dezelfde zoekwoorden in de advertenties gebruikt, laat Google jou en je concurrent tegen elkaar opbieden, wat de prijs per klik enorm kan opdrijven.

Bij linkbuilding daarentegen zijn de enige kosten de kosten die je maakt om de link te kopen en te plaatsen, en de tijd en moeite die je erin steekt.

Conclusie

Google AdWords is een veelgebruikte strategie voor bedrijven om hoger in Google te komen. Maar met linkbuilding hoef je niet te betalen voor kliks die niet omzetten in verkoop. Linkbuilding bestaat al sinds het begin van het internet en is de meest effectieve manier om hoog te scoren in de SERP’s van Google.

4/5 - (1 stemmen) Klik op een van de sterren om je waardering te geven