banner backlinks

Je website is het centrum van je digitale marketingwereld – de plek waar alle digitale stromen samenkomen. En natuurlijk komt het meeste verkeer naar je website van organische zoekmachines.

Maar al te vaak denken bedrijven pas aan SEO nadat ze een website hebben ontworpen (of herontworpen), en deze websites zijn vaak jammerlijk ontoereikend in termen van SEO en digitale marketing. Ze zien er misschien glanzend uit, maar als ze in de ontwerpfase niet voorzien zijn van marketingkennis, vecht je de marketingrace met een houten been. Of op zijn minst zullen ze terug moeten naar de tekentafel en veel tijd en geld verspillen.

In dit bericht bespreek ik hoe SEO een integraal onderdeel moet zijn van het ontwerpen (of herontwerpen) van je website. We bekijken waar je rekening mee moet houden bij het maken van een website voor zoekmachinemarketing en het genereren van leads – en hoe je je kunt richten op het tevreden houden van gebruikers om de Google-goden aan je zijde te hebben.

We kijken ook naar enkele van de meest voorkomende valkuilen die bedrijven kunnen overkomen bij het maken van een nieuwe website die het middelpunt vormt van je digitale marketing inspanningen.

SEO is geen lapmiddel om tekortkomingen te verdoezelen

SEO is geen pleister die je zomaar op een bestaande website kunt plakken. Website SEO is essentieel voor de meeste bedrijven om online te slagen. En dezelfde concepten die een solide SEO aansturen, helpen ook bij betaald zoeken, sociale media en alle andere inbound marketing inspanningen. Als je het verkeerd doet, zul je je digitale marketingdoelen zeker niet bereiken.

Ontwerp een SEO gebruiksvriendelijke site

In principe is een SEO-vriendelijke website een website waarmee een zoekmachine alle pagina’s van de website kan verkennen en lezen. De eerste stap om je zichtbaarheid op de resultatenpagina’s van zoekmachines te garanderen is ervoor te zorgen dat een zoekmachine je inhoud gemakkelijk kan crawlen en begrijpen.

Een zoekmachine gebruikt hiervoor een webcrawler en wij proberen met de zoekmachines samen te werken, niet tegen hen. Helaas zijn er veel manieren om een website te bouwen en niet alle technologieën zijn ontworpen met het oog op zoekmachine optimalisatie.

Het bouwen van een SEO-vriendelijke website vereist zorgvuldige planning en een gestructureerde aanpak om je bedrijf en diensten onder de aandacht te brengen. Voor veel bedrijven kan dit ingewikkeld zijn – het is niet altijd gemakkelijk om precies te documenteren wat je doet.

Als marketinginstrument moet je website gebouwd zijn op een solide digitaal marketingplan met een duidelijk bedrijfsmodel en waardevoorstel. Als dat onduidelijk is, controleer dat dan eerst.

Ervan uitgaande dat je al deze goede dingen bij elkaar hebt, laten we in de materie duiken.

De fundamenten van een website

Er zijn een paar kernelementen die de basis vormen voor een goed geoptimaliseerd website ontwerpproces.

Domeinen

laptop computer on glass-top table

Je bedrijf kan voorbeeld.nl als hoofddomein gebruiken. Het is heel belangrijk dat je domein relevant is en verband houdt met wat je doet. Het is belangrijk dat alle varianten en subdomeinen correct linken naar de hoofdsite en doorverwijzen naar één canonieke versie van de site.

Ons bedrijf heet Backlinks.nl en is actief in Nederland. Wij zijn een web-based bedrijf. Hieruit volgt natuurlijk dat ons domein www.backlinks.nl is. Alle subdomeinen worden via 301-omleiding teruggeleid naar de hoofd-URL www.backlinks.nl. We hebben slechts een paar domeinvarianten die via 301 worden omgeleid naar de hoofd-URL. Het is allemaal heel logisch.

Hosting

Ook je hosting is belangrijk. Een trage website zorgt voor ontevreden gebruikers. Je hosting moet de regels van het gezond verstand volgen. Wees daar waar je publiek is. Snelheid is een must. Wees zo nodig platform specifiek. WP Engine is een goed voorbeeld omdat het een platform biedt dat is toegesneden op WordPress websites.

CMS

white and blue printer paper

Het CMS (Content Management Systeem) dat je kiest voor je bedrijf kan een grote invloed hebben op hoe succesvol je bent. WordPress is in veel situaties een goede optie, maar niet de enige. Het is zeker opgezet op een basisniveau dat Google kan begrijpen. Dat betekent niet dat het de beste keuze is voor alle situaties, maar het is zeker een goed uitgangspunt voor de meeste bedrijven. Zorg er alleen voor dat het CMS dat je kiest het juiste is voor jouw situatie en niet het CMS dat je webdesigner prefereert.

Crawling en toegankelijkheid voor zoekmachines

De eerste stap is ervoor zorgen dat een zoekmachine je site kan crawlen en kan begrijpen wat je doet (en waar je dat doet).

Indexering

Om je website te begrijpen, moeten ze de inhoud op de pagina kunnen lezen. Dit betekent dat de hoofdinhoud van je website achter de schermen op tekst gebaseerd moet zijn. Geen foto’s. Geen flits of video. Zelfs in deze steeds snellere wereld moet je hoofdinhoud nog steeds op tekst gebaseerd zijn. Er zijn geweldige hulpmiddelen, zoals webfonts, waarmee je er nog steeds goed uit kunt zien, en ook je afbeeldingen hebben hun plaats, maar zorg ervoor dat je in duidelijke taal zegt wat je doet, zodat de zoekmachine kan lezen en begrijpen wat je aanbiedt.

Afbeeldingen, video’s, PDF’s en inhoud zijn ook belangrijk en kunnen een bron van zoekmachineverkeer zijn. Deze moeten ook vindbaar en indexeerbaar zijn.

Linkstructuur

Om je inhoud voorbij de homepage te indexeren, heb je interne links nodig die de zoekmachine kan crawlen. Je hoofdnavigatie, zoekmachinebeleid en hulpmiddelen als XML sitemaps helpen de zoekmachine je site te crawlen en nieuwe pagina’s te ontdekken. Tools als Screaming Frog kunnen je helpen ervoor te zorgen dat je website gemakkelijk door een zoekmachine wordt gecrawld.

Ik vond het voorbeeld van de archiefkast voor de structuur van een website altijd mooi. Je website is de archiefkast. De hoofdcategorieën zijn de laden. De subcategorieën zijn de mappen in de laden. De pagina’s zijn de documenten in de mappen.

Kast: je website

Lade: hoofdcategorie

Map: subcategorie

Bestand: individueel document/pagina

Context wordt niet alleen aangegeven door de site waarop het bestaat, maar ook door de plaats binnen die site. Onze eigen site heeft een lade voor diensten en elke dienst heeft subdiensten in mappen. Jouw site zal er grotendeels hetzelfde uitzien.

Als we de volgende structuur van deze voorbeeld site van Bowler Hat als voorbeeld nemen:

Home

– Diensten

– Servicegebied

– – Individuele dienst

Home

– Diensten

– SEO

– – SEO audits

Er is dus een pagina in deze informatie-architectuur die gewoon /audits/ is.

De pagina /audits/ bestaat in de map SEO in de diensten lade. Lekker overzichtelijk. Dit kan doorgetrokken worden met andere SEO elementen om duidelijk een context aan te geven die veel verder gaat dan wat door het document alleen aangegeven kan worden.

Dit geldt voor blogberichten, artikelen, inhoud van FAQ’s, diensten, locaties en zo’n beetje alles wat een eenheid is binnen je bedrijf. Je wilt de informatie over je bedrijf zo structureren dat het begrijpelijk is.

Sommige websites gaan heel diep in het structureren van de inhoud. Anderen kiezen voor een bredere benadering. Het belangrijkste is om alles zo te organiseren dat het zinvol is en gemakkelijk te navigeren en te doorzoeken.

Zo’n benadering met drie tot vier niveaus zorgt ervoor dat de meeste inhoud binnen vier klikken te bereiken is en werkt meestal beter dan een diepere benadering van website navigatie (voor gebruikers en zoekmachines).

URL’s

Context wordt verder aangegeven door de URL. Een verstandige naamgevingsconventie helpt om nog meer context te geven voor mensen en zoekmachines.

Hieronder volgen twee hypothetische URL’s die zouden kunnen passen bij het Services > SEO > SEO Audit pad dat hierboven is beschreven – maar de ene is zinnig en de andere helpt niets.

www.example.com www.example.com/services/ www.example.com/services/seo/ www.example.com/services/seo/audits/

www.example.com www.example.com/s123/ www.example.com/s123/s1/ www.example.com/s123/s1/75/

Natuurlijk is de tweede set URL’s een opzettelijk dom voorbeeld, maar het dient een punt – de eerste URL naamgeving conventie helpt zowel zoekmachines als gebruikers en de tweede belemmert.

Navigatie

silver and black round analog watch

Je navigatie is even belangrijk. Als een website goed gestructureerd is, werkt de navigatie met de structuur, URL’s en andere onderdelen, zoals XML sitemaps, om duidelijk te maken waar elke pagina of inhoud over gaat.

Navigatie is meer dan alleen het menu bovenaan je website. Zo leid je gebruikers naar het belangrijkste deel van je website. Navigatie kan een middel zijn om aanvullende diensten onder de aandacht te brengen en omvat niet alleen tekstlinks, maar ook inhoud op alle pagina’s en in de tijdelijke ontwerpelementen van je website.

Ik heb altijd van de wegwijzer-analogie gehouden. Ik ga naar een supermarkt en zoek de wegwijzers om te vinden wat ik nodig heb. Jouw website is niet anders. Als een gebruiker wordt omgeleid en naar je merknaam zoekt, komt hij op je homepage terecht. Ze hebben dan een wegwijzer nodig die hen naar de relevante dienst leidt.

En die moet gemakkelijk te vinden zijn!

Het is heel gemakkelijk om het verkeerd te doen en je moet goed nadenken over de behoeften en wensen van je gebruikers voordat je de website maakt. Een website is een digitale troef die de strategie van je marketingplan moet uitvoeren. Hier is het belangrijk om je gebruikers te begrijpen, zodat je aan hun behoeften kunt voldoen.

Navigatie moet geen echt begrip vereisen – de gebruiker moet niet hoeven nadenken. De volgende afbeelding is een bord van mijn plaatselijke bouwmarkt. Welke richting brengt je naar de parkeerplaats en welke richting brengt je naar de ingang van de leveringen?

Mijn hersenen volgen de lijn “klantenparkeerplaats” van links naar rechts, dus natuurlijk ga ik rechts. De parkeerplaats voor klanten is echter links. Er is niets om uit te zoeken wat goed of fout is.

Ik moet erover nadenken, en in de praktijk ga ik een paar keer de verkeerde kant op voordat ik het leer. Maar als gebruikers op een website niet vinden wat ze zoeken, keren ze terug naar de enorme oceaan van concurrentie die de zoekresultaten van Google zijn.

Zorg dat je navigatie glashelder is – als één gebruiker een fout kan maken, kunnen vele anderen dat ook.

Veel voorkomende problemen

red and yellow stop sign

Er zijn veel potentiële problemen met inhoud die niet gevonden kan worden of niet begrepen wordt door de zoekmachine, die tegen je kunnen werken. Bijvoorbeeld:

  • Verweesde inhoud die niet gevonden kan worden
  • Inhoud die alleen beschikbaar is via zoeken op de site
  • Flash bestanden, Java programma’s, audio bestanden, video bestanden
  • AJAX* en flitsende site-effecten
  • Frames – Inhoud ingebed op een andere site kan problematisch zijn.
  • Subdomeinen – inhoud opgedeeld in subdomeinen in plaats van in submappen

* Google is een stuk beter geworden in het lezen van AJAX pagina’s, maar het is nog steeds mogelijk om inhoud te verdoezelen met zinloze effecten.

Zorg ervoor dat belangrijke inhoud gemakkelijk te ontdekken is, begrijpelijk is en in de algemene structuur van de site past op een manier die zinvol is.

Samenvatting

Als alles goed is gedaan, moeten mensen en zoekmachines een vrij goed idee hebben van waar een pagina over gaat voordat ze hem zelfs maar bekijken. Je typische SEO bouwt dan gewoon voort op dit stevige fundament dat gelegd is door je informatiearchitectuur en websitestructuur.
Dit betekent dat de belangrijkste inhoud achter de schermen van je website op tekst gebaseerd moet zijn.  Geen afbeeldingen. Geen flits of video. Zelfs in deze steeds geavanceerdere wereld moet je hoofdinhoud nog steeds op tekst gebaseerd zijn. Er zijn geweldige hulpmiddelen, zoals webfonts, waarmee je er nog steeds goed uit kunt zien, en ook je afbeeldingen hebben hun plaats, maar zorg ervoor dat je in duidelijke taal zegt wat je doet, zodat de zoekmachine kan lezen en begrijpen wat je aanbiedt.

Afbeeldingen, video’s, PDF’s en inhoud zijn ook belangrijk en kunnen een bron van zoekmachineverkeer zijn. Deze moeten ook vindbaar en indexeerbaar zijn.

Link structuur

Om je inhoud voorbij de homepage te indexeren, heb je interne links nodig die de zoekmachine kan crawlen. Je hoofdnavigatie, zoekmachine richtlijnen en hulpmiddelen als XML sitemaps helpen de zoekmachine je website te crawlen en nieuwe pagina’s te ontdekken.

Mobiel vriendelijk ontwerp van uw website

black samsung android smartphone on white table

Het populairste apparaat om op internet te zoeken en websites te bezoeken is de mobiele telefoon. We leven in een tijd waarin de mobiele telefoon centraal staat. Websites die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines moeten evenveel aandacht besteden aan de mobiele lay-out van hun websites (in plaats van er gewoon een responsive website design op te plakken).

Maar responsive design in 2022 is niet genoeg. We spraken in 2012 over het belang van responsive website design. Vijf jaar later, met enorme technologische vooruitgang en enorm verbeterde mobiele datanetwerken, gebruiken je toekomstige klanten mobiel als hun eerste en vaak enige apparaat om contact op te nemen met je bedrijf.

Om een echt mobielvriendelijk ontwerp te maken en mobiele zoekresultaten te maximaliseren, moet je nadenken over de behoeften en wensen van mobiele gebruikers. Wat een gebruiker op een telefoon doet is vaak heel anders dan wat hij op een computer doet. En zelfs als je conversies voornamelijk op desktop plaatsvinden, is het cruciale eerste contact misschien wel op mobiel.

Een paar maanden geleden bekeek ik 28 sleutelfactoren voor het maken van mobiel SEO-vriendelijke websites die je verder helpen dan een eenvoudig mobielvriendelijk Responsive Design.

Vanuit SEO-perspectief is het de moeite waard om op te merken dat mobielvriendelijkheid een bevestigde rankingfactor is voor mobiel zoeken en dat de mobiele versie van je website door de zoekmachine wordt gebruikt om je website te rangschikken. Maar hoe je potentiële klanten je website zoeken en doorbladeren is veel belangrijker.

Werk hard om de gebruikerservaring voor mobiele gebruikers te optimaliseren en je zult de vruchten plukken van je inspanningen in termen van verkeer en gebruikersbehoud.

Pagespeed

Een ander belangrijk aspect in het mobiele tijdperk is de paginasnelheid. Gebruikers kunnen ongeduldig zijn of hebben niet altijd een goede mobiele dataverbinding. Slanke en snelle pagina’s zijn een belangrijke factor bij het ontwerpen van moderne SEO-vriendelijke websites.

Een goed uitgangspunt is de Google Mobile-Friendly Test, die je feedback geeft over mobielvriendelijkheid, mobiele snelheid en desktopsnelheid. Het vat ook alles samen in een handig rapportje dat je precies vertelt wat je kunt doen om de zaken te versnellen.

In een recent artikel over mobiele optimalisatie ben ik wat dieper ingegaan op het optimaliseren van de snelheid. Pagina snelheid is een ander belangrijk aspect dat te maken heeft met zowel de bouw van je website als de kwaliteit en geschiktheid van de hosting die je gebruikt.

Gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid op het web is een combinatie van verschillende factoren: apparaat-specifiek ontwerp, paginasnelheid, ontwerp conventies en een intuïtieve aanpak bij het samenstellen van de site met de eindgebruiker in gedachten.

Belangrijke factoren om rekening mee te houden zijn onder meer:

  • Pagina-indeling. Belangrijke elementen moeten meer opvallen.
  • Visuele hiërarchie. Maak belangrijkere elementen groter!
  • Startpagina en site-navigatie. Duidelijke aanwijzingen voor de gebruikers.
  • Zoeken op de site. Grote sites hebben een zinvol geplaatste zoekoptie nodig.
  • Formulier invoer. Maak formulieren zo licht en gemakkelijk mogelijk in te vullen.
  • Ontwerp. Een goed ontwerp maakt alles gemakkelijker.

Dit is nog maar het topje van de ijsberg en de bruikbaarheid moet echt aan de individuele site worden aangepast. Een paar bronnen die ik zou raadplegen zijn het boek, “Don’t Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability,” van Steve Krug en mijn checklist voor mobiele optimalisatie.

De funnel van inhoudsmarketing

Je website heeft veel te doen: hij moet je bedrijf helpen potentiële klanten te bereiken via zoekmachines, en vervolgens moet hij die klanten binden en converteren.

Je website heeft inhoud nodig die je helpt bij al deze stadia van de klantreis. Content en SEO zijn hier een belangrijke combinatie, omdat je voor de neus van een klant kunt belanden terwijl ze zoeken naar soortgelijke diensten van een ander bedrijf dat ze al overwegen.

Een gestructureerde manier om na te denken over de inhoud die je hier nodig hebt is een typische marketingtrechter:

Bewustmaking – top van de funnel

Bewustzijnsinhoud zal meestal je blog en informatieve artikelen zijn. We helpen je potentiële klant de problemen te begrijpen waarmee hij wordt geconfronteerd en illustreren je ervaring en geloofwaardigheid bij het oplossen van deze problemen.

  • Blog berichten
  • Informatieve artikelen
  • Webinars
  • Uitgebreide gidsen
  • FAQ’s

Overweging – midden in de funnel

Inhoud in de overwegingsfase helpt je potentiële klant om je te vergelijken met de andere aanbiedingen. Dit is meestal praktische inhoud die de klant helpt een beslissing te nemen.

  • Casestudies
  • Informatie over product of dienst
  • Video’s over productdemonstratie
  • Gebruikersgidsen

Conversie – onderkant van de funnel

Bottom-of-the-funnel inhoud is de motor achter conversies en moet een verkoop of een lead voorzichtig aanmoedigen.

  • Recensies
  • Getuigenissen
  • Gratis proefversie
  • Gratis raadpleging

Vergeet niet dat klanten over het hele spectrum van inhoud zullen zoeken. Dus ervoor zorgen dat al deze gebieden aan bod komen, helpt bij de vindbaarheid in zoekmachines, de aandacht en de conversie.

De motoriek van SEO

digital marketing artwork on brown wooden surface

Zoals je ziet is er veel om rekening mee te houden voordat we ingaan op de meer bekende elementen van het optimaliseren van je website en pagina’s. Pas als we deze solide basis hebben gelegd, moeten we nadenken over trefwoorden en elementaire on-page optimalisatie. En als we hopelijk alles goed gestructureerd hebben, wordt de eigenlijke on-page optimalisatie veel gemakkelijker.

Trefwoord gerichtheid

Het is veel gemakkelijker om je zoekwoorden strategie te bepalen als je een solide structuur hebt zonder interne overlappingen. Als je kijkt naar onze vorige voorbeelden van website hiërarchie en -structuur, is het toevoegen van trefwoorden relatief eenvoudig (en is iets wat we vaak in een spreadsheet doen voordat we gaan ontwerpen).

– Diensten – – SEO – – SEO Audits

www.voorbeeld.com/diensten/ www.voorbeeld.com/diensten/seo/ www.voorbeeld.com/diensten/seo/audits/

Als ik deze pagina’s als voorbeeld neem, dan hebben wij een natuurlijke progressie van brede trefwoorden naar meer verfijnde zoektermen. Wij kunnen zelfs elementaire modifiers overwegen, zoals plaats, als wij een lokaal bedrijf zijn.

Meta-beschrijving tags

Meta beschrijvingen hebben geen directe invloed op de rangschikking. Dat weten we toch allemaal? Maar daar gaat het natuurlijk helemaal niet om. Je meta description is de inhoud van je advertentie voor die pagina in een reeks zoekmachineresultaten. Je meta beschrijving is wat je kliks oplevert. En die kliks kunnen de zichtbaarheid helpen verbeteren en zijn absoluut essentieel om meer gebruikers naar je pagina’s te brengen.

Meta-beschrijvingen moeten:

  • de inhoud van de pagina waarheidsgetrouw beschrijven.
  • reclame maken voor de pagina en het doorklik percentage verbeteren.
  • rekening houden met het denkproces van de gebruiker en waarom hij op deze pagina zal klikken.
  • trefwoorden bevatten waar dat relevant en natuurlijk is.

De zoekmachine zal zoektermen in uw paginatitel en meta-beschrijving markeren, die een gebruiker helpen de pagina te scannen. Gebruik dit echter niet als excuus om de meta-beschrijving te spammen, anders zal Google ze waarschijnlijk negeren en zal het niet tot die o zo belangrijke klik leiden!

Er zijn ook situaties waarin het zinvol kan zijn om geen meta-omschrijving te maken en de zoekmachine inhoud van de pagina te laten halen om een beschrijving te maken die beter aansluit bij de zoekopdracht van een gebruiker. Je korte meta beschrijving dekt niet altijd alle mogelijkheden van langere inhoud, dus houd daar rekening mee.

Kop-tags

Heading tags helpen de pagina te structureren en tonen de hiërarchie in een document: H1, H2, H3 enzovoort. Tekst in koppen correleert met betere rankings (zij het slechts in geringe mate), maar waar het echt om gaat is de afstemming tussen de websitestructuur, optimalisatie achter de schermen zoals paginatitels en metabeschrijvingen, en de inhoud zelf. Als je alles op elkaar afstemt, is het logischer voor gebruikers en helpt het zoekmachines onze inhoud te categoriseren, terwijl we het laatste beetje eenvoudige on-page optimalisatie benutten.

Vergeet niet je header tags af te stemmen op de visuele hiërarchie. Dit betekent dat de belangrijkste kop op de pagina (meestal de H1) ook het grootste tekstelement op de pagina moet zijn. Hier maak je het document visueel begrijpelijk en zorg je ervoor dat ontwerp en inhoud samenwerken voor het beste eindresultaat.

De inhoud van de pagina

De inhoud zou over het algemeen het belangrijkste deel van de pagina moeten zijn. Wij zien echter nog steeds archaïsche SEO-praktijken zoals overmatige zoekwoord dichtheid en zoektermen met een gebrek aan verbindingswoorden in de tekst. Dit werkt niet en het helpt zeker niet bij uw SEO. En het zorgt voor een slechte gebruikerservaring.

Wij willen ervoor zorgen dat de context van onze pagina duidelijk is. Onze navigatie, URL’s, paginatitels, kopteksten enzovoort moeten daarbij allemaal helpen. Toch willen wij natuurlijk schrijven, met synoniemen en natuurlijke taal.

Concentreer je op het maken van goede inhoud die de gebruiker bindt. Houd rekening met zoekwoorden, maar overdrijf het zeker niet.

Overwegingen voor pagina-inhoud:

  • Trefwoorden in de inhoud (maar overdrijf het niet)
  • Structuur van de pagina
  • Plaats van de trefwoorden in de inhoud – vroeger kan beter zijn
  • Synoniemen en alternatieven

Samenloop van trefwoorden – wat zou er nog meer in andere kwaliteitsdocumenten staan?

Rich snippets

Rich snippets zijn een krachtig hulpmiddel om de doorklikpercentages te verhogen. We voelen ons van nature aangetrokken tot vermeldingen die opvallen in de resultaten van zoekmachines. Alles wat je kunt doen om het doorklikpercentage te verhogen zal leiden tot meer gebruikers en je zoekmachinelijsten harder laten werken. Voeg daarbij de potentiële verbeteringen in rankings als gevolg van verhoogde betrokkenheid, en je hebt een SEO-tactiek met weinig moeite en veel rendement.

Welke snippets voor jouw bedrijf het belangrijkst zijn hangt af van wat je doet, maar schema.org is een goede plek om te beginnen.

Afbeelding optimalisatie

Image SEO kan onder de juiste omstandigheden een aanzienlijke hoeveelheid verkeer genereren. En onze gedachten over context zijn ook hier belangrijk. Google maakt (nog) geen gebruik van beeldinhoud, dus context binnen de website en pagina en basisoptimalisatie zijn hier de sleutel.

Ik zoek bijvoorbeeld een hobbit hole speelhuisje voor mijn vijfjarige, en de zoekopdracht levert beeldresultaten op:

Ik kan meteen in de afbeeldingsresultaten duiken en verschillende opties vinden en dan via de afbeelding op de pagina komen die het speelhuisje verkoopt. Als je je afbeeldingen optimaliseert, heb je meer kans om in de zoekresultaten te verschijnen.

Het optimaliseren van afbeeldingen is technisch eenvoudig:

  • Naam van het plaatje – geef een naam die duidelijk beschrijft wat het plaatje is.
  • Alt-tekst – gebruik een beschrijvende alt-tekst om degenen die de afbeeldingen niet kunnen zien, te helpen de inhoud van de afbeelding te versterken.
  • Voeg OpenGraph en Twitter Cards toe, zodat het plaatje gebruikt wordt bij sociale shares.
  • Gebruik de afbeelding op de juiste fysieke grootte om snelle downloads te garanderen.
  • Optimaliseer de bestandsgrootte van de afbeelding om de laadtijden te verbeteren.
  • Overweeg om afbeeldingen aan uw XML-sitemap toe te voegen.

Het optimaliseren van afbeeldingen is betrekkelijk eenvoudig. Houd de afbeeldingen relevant. Spam de bestandsnamen en alt-tekst niet met trefwoorden. Wees beschrijvend.

Veel voorkomende problemen

SEO projecten bij Bowler Hat omvatten vaak een SEO audit als eerste gesprekspunt. Wij kunnen hier niet alle eventualiteiten behandelen, maar de volgende zijn de gebruikelijke problemen die opduiken en waar webdesigners op moeten letten.

Duplicate inhoud

Er zijn meestal twee soorten duplicate inhoud: echte duplicaten en bijna-duplicaten. Echte duplicaten zijn duplicaten waarbij de inhoud op meerdere plaatsen bestaat (verschillende pagina’s, sites, subdomeinen, enzovoort). Bijna-duplicaten kunnen dunne inhoud zijn of inhoud die in wezen gelijk is – denk aan een bedrijf met meerdere vestigingen of schoenen die op een unieke pagina in verschillende maten staan.

Trefwoord kannibalisatie

Trefwoord kannibalisatie verwijst naar de situatie waarin meerdere pagina’s zich op dezelfde trefwoorden richten. Dit kan van invloed zijn op de mogelijkheid van uw site om één pagina te hebben die zich sterk richt op een bepaalde term.

Wanneer de architectuur en de hiërarchie van de site zorgvuldig gepland zijn, moet je dit elimineren tijdens de planning en het ontwerp.

Domeinen, subdomeinen en protocollen

Een ander potentieel probleem waarbij duplicatie optreedt, is wanneer de site beschikbaar is op meerdere domeinen, subdomeinen en protocollen.

Neem een bedrijf met twee domeinen:

  • voorbeeld.com
  • voorbeeld.nl

Met www en niet-www versies:

  • voorbeeld.com
  • voorbeeld.nl
  • www.voorbeeld.com
  • www.voorbeeld.nl

En de site draait op HTTP en HTTPS:

  • http://voorbeeld.com
  • http://voorbeeld.nl
  • http://www.voorbeeld.com
  • http://www.voorbeeld.nl
  • https://voorbeeld.com
  • https://voorbeeld.nl
  • https://www.voorbeeld.com
  • https://www.voorbeeld.nl

Het duurt niet lang of wij komen in een situatie waarin de site acht potentiële variaties heeft. Reken daarbij dat de site op een willekeurig subdomein staat en een paar duffe interne links, en we kunnen vaak dingen als “ww.example.com” aan de bovenstaande lijst toevoegen.

Dit soort problemen zijn eenvoudig op te lossen met URL redirections, maar nogmaals, ze verdienen de aandacht van elk webdesign bureau dat voor hosting zorgt en serieus is over de SEO van de websites van hun klanten.

Verkeerde canonieke URL’s

Een ander veel voorkomend probleem dat wij zien is een onjuiste implementatie van canonieke URL’s. Wat hier typisch gebeurt, is dat degene die de site bouwt, canonieke URL’s ziet als een soort SEO checklist-klusje. Ze worden geïmplementeerd door de URL in de adresbalk dynamisch in te voegen in de canonieke URL.

Dit is fundamenteel fout, omdat we kunnen eindigen met een site die op meerdere URL’s draait, elk met een canonieke URL die beweert dat hij de gezaghebbende versie is. De canonieke implementatie verergert het probleem dus eerder dan dat het oplost.

Canonieke URL’s zijn een krachtig instrument als ze verstandig gebruikt worden, maar ze moeten wel goed gebruikt worden, anders kunnen ze de zaken nog erger maken.

green and white i love you printed textile

Conclusie

Er zijn heel wat bewegende delen bij het ontwerpen van websites en SEO. Maar wie gewaarschuwd is, telt voor twee. Mijn doel hier was om je de belangrijkste SEO elementen te geven waarmee je rekening moet houden vóór, tijdens en na een website-ontwerp-project.

Breng als eerste je stem uit.