Wat zijn backlinks en waarom zou je ze bouwen?

Backlinks zijn nog steeds een van de sterkste, zo niet de sterkste en belangrijkste ranking factor in de SEO wereld.

Er zijn altijd discussies met uitspraken als "Backlinks zijn dood. Dat was vroeger zo in 2012" of "Alleen inhoud is koning".

Maar als je de technologie van een zoekmachine begrijpt, in het bijzonder de belangrijkste zoekmachine, namelijk Google, zal je beseffen waarom backlinks ALTIJD relevant zullen blijven.

Hoe het allemaal begon: De Pagina Rang

Laten we teruggaan naar het jaar 1997...

Twee jonge IT-specialisten deden onderzoek naar computer-zoekmachines aan de Stanford University. Het internet was nog maar een paar jaar oud en de zoekmachines van die tijd waren uiterst gemakkelijk te manipuleren.

Zij kwamen op een idee, namelijk om een principe uit de academische wereld over te brengen naar zoekmachines: de bronvermelding.

In een wetenschappelijk werk moet elke bewering worden gestaafd door een verwijzing naar een erkende wetenschappelijke bron.

Hoe vaker naar een werk wordt verwezen, hoe hoger de erkenning ervan door wetenschappers.

In zekere zin stijgt het in de "ranking" voor het betreffende onderwerp.
De bronvermelding voor webpagina's

In hun eigen academisch werk hebben de twee studenten een formule ontwikkeld om de kwaliteit van websites te berekenen op basis van de binnenkomende referenties van andere websites.

De belangrijkste factoren zijn

De hoeveelheid inkomende links
De waarschijnlijkheid van een klik op een link door een bezoeker
De verdeling van de links

worden gebruikt om een kengetal (PR = Page Rank) te berekenen.

Deze waarde wordt van elke website doorgegeven aan de gelinkte website, maar neemt met elke link in waarde af.

De PageRank is vandaag de dag nog steeds van belang... onofficieel

Het concept was een groot succes en de twee studenten konden een doorbraak vieren.

Tussen haakjes:

Het waren niemand minder dan Larry Page en Sergey Brin, de twee medeoprichters van Google.

Hun wetenschappelijk werk werd de basis van 's werelds meest succesvolle zoekmachine.

Het is niet verwonderlijk dat tegen deze achtergrond het linken van webpagina's een belangrijke rol speelt in de rangschikking.

Ook al werd PageRank "officieel" stopgezet omdat SEO's de metriek te veel uitbuitten, het algoritme erachter is vandaag nog steeds intact.

Hun algoritme, PageRank, dat als eerste zoekmachines voorzag van de evaluatie van links als kwaliteitskenmerk, is een van de fundamentele sub-algoritmen van Google.
Vandaag kunt u vergelijkbare metriek gebruiken

Metriek wordt nog steeds gebruikt om de kwaliteit van backlinks te evalueren.

Niet voor niets is linkanalyse het centrale onderdeel van de meest succesvolle SEO tools, zoals Ahrefs, SEMRush, Link Research Tools, MOZ, Majestics of Sistrix. Zij zijn allen gespecialiseerd in de evaluatie van links.

Waarom denk je dat er een miljardenmarkt is rond de evaluatie van backlinks?

Omdat ze zo belangrijk zijn voor het veroveren van het felbegeerde organische verkeer van Google.

Google geeft de voorkeur aan organische linkbuilding, maar dit is vaak onrealistisch.

Als u zich hebt ingelezen over het onderwerp SEO & backlinks, bent u zeker bekend met de technieken voor "white hat" linkbuilding, die vaak worden gepromoot door Amerikaanse SEO-experts.

Deze technieken worden verondersteld om u te voorzien van hoge kwaliteit links zonder het kopen van backlinks.

Op basis van onze ervaring kunnen wij u zeggen dat dit niet zo goed werkt, althans niet op de Duitstalige markt.

Je doet het meestal beter als je backlinks koopt. Om de volgende redenen:

1. In de Duitstalige wereld heeft zich een verkoopmentaliteit gevestigd als het om links gaat.

Website-eigenaren kennen de waarde van hun uitgaande links en de toegevoegde waarde die backlinks kunnen hebben op uw website.

Aangezien voor het bouwen van een sterke linkbron veel middelen moeten worden aangewend, willen webmasters meestal dat voor het linken een vergoeding wordt betaald. In sommige gevallen is de verkoop van artikelruimte een integraal onderdeel van het bedrijfsmodel.

Bovendien worden gekochte backlinks in Duitstalige landen veel minder vaak bestraft dan in de VS, waar deze tips vandaan komen.

Het is meer dan onwaarschijnlijk dat een gezaghebbende site "zomaar" naar u zal linken, vooral als u nog geen naam hebt.


 

Linkbuilding is een belangrijke factor die in alle bedrijfstakken wordt gebruikt om de eigen relevantie te verhogen