zoekmachineoptimalisatie

Bij zoekmachineoptimalisatie moeten websitebeheerders vaak de sterkte van een website in het organische gedeelte van Google (niet-betaalde zoekresultaten in het midden van de zoekresultatenpagina's) beoordelen, of het nu gaat om linkbuilding, om een eerlijke deal te sluiten met de eigenaar van een andere website, of om een vergelijking te maken met concurrenten. Wie doet SEO succesvoller? Wie wordt er beter gevonden op Google? Om deze vragen te beantwoorden, verlangen veel website-eigenaars naar eenvoudige en idealiter gratis meetgegevens die met één cijfer een bruikbare indicatie geven van hoe sterk een website in Google staat. Lees het volgende artikel om te weten te komen welke metriek hiervoor geschikt is en van welke u beter uw handen afhoudt.
Weergave

Voor veel webmasters is Google PageRank een veelzeggende indicator, en ten onrechte, want tegenwoordig kan er geen geldige uitspraak meer mee worden gedaan over de sterkte van een website. In de ogen van veel websitebeheerders is PageRank nog steeds een zeer betrouwbare indicator omdat hij rechtstreeks door Google wordt berekend en gepubliceerd. Zij baseren zich op twee factoren, die beide niet langer geldig zijn: 1. de PageRank-waarde die Google publiceert is correct. 2. De PageRank is de basis voor de berekening van de rangschikking van een website in de zoekresultaten. Beide theorieën zijn fout.

In principe moet u weten dat Google de PageRank publiceert in de Google Toolbar (gratis browserextensie van Google die onder meer de PageRank-waarde van een website weergeeft) en via interfaces voor andere toepassingen. De PageRank die Google intern berekent en gebruikt voor de ranking heeft weinig gemeen met de Toolbar PageRank.

Een belangrijke reden hiervoor is dat de PageRank-waarden die Google in de werkbalk en in toepassingen van derden weergeeft, altijd zeer onnauwkeurige getallen zijn geweest. De echte PageRank die intern door Google wordt gebruikt is een getal met cijfers achter de komma. Het enige PageRank-getal dat iedereen kan zien, de Google Toolbar PageRank, is daarentegen afgerond. De PageRank wordt exponentieel berekend, d.w.z. voor een PageRank van 4 punten, bijvoorbeeld, heb je ongeveer 100 backlinks nodig van PageRank 3 pagina's. Als u daarentegen een PageRank van 5 wilt, hebt u meer dan 500 van dergelijke links nodig. Een PageRank 5 pagina is dus aanzienlijk sterker dan een PageRank 4 pagina, ook al is de waarde maar één punt hoger. Daarom kan PageRank een verkeerde indruk geven van de sterkte van een website, wat wordt geïllustreerd door het volgende voorbeeld: een Toolbar PageRank van 4 wordt toegekend in het bereik van 126 tot 625 punten in interne PageRank (bron: http://www.at-web.de/suchmaschinenoptimierung/pagerank.htm). Vergelijk nu twee websites die elk een PageRank van 4 hebben. Beide websites lijken dus even sterk te zijn. Een van de websites heeft echter een interne PageRank van 600 en de andere van 130. De eerste website heeft dus een aanzienlijk sterker backlink-profiel en dus waarschijnlijk ook betere Google-rankings, en toch suggereert de PageRank van 4 in beide gevallen dat beide websites even sterk zijn, wat eigenlijk niet waar is.

Bovendien zijn de PageRank-waarden die Google publiceert meestal enkele maanden oud en dus verouderd. De laatste grote update van de Google Toolbar PageRank was in mei 2012, de voorlaatste in februari 2012. Er kan veel gebeuren in de maanden tussen updates. Websites kunnen gedurende deze periode veel nieuwe links ontvangen en zo hun rankings en PageRank verbeteren zonder dat deze ontwikkeling zichtbaar is in de verouderde PageRank waarde. Pas als de volgende update komt, heb je een redelijk actuele waarde. Op dezelfde manier is het mogelijk dat een website achteruitgaat in de tijd tussen updates, wat ook niet onmiddellijk zichtbaar is in de PageRank.



 

Beoordeel de SEO kracht van een website - met gratis tools!