Google Ranking Factoren - Thematische Weging

Hoe krijg je een toppositie in Google en welke factoren spelen de belangrijkste rol? Een enquête onder 128 SEO-experts laat zien hoe de thematische weging van de rankingfactoren bij Google eruit zou kunnen zien en welk belang aan de afzonderlijke onderwerpen wordt toegekend.

Links op domein- en paginaniveau

Links worden beschouwd als valuta op het gebied van online marketing - hoe meer (bij voorkeur hoogwaardige) links er zijn naar een website, hoe belangrijker deze wordt voor Google bij relevante zoekopdrachten.

Met een totaal van 40,09 procent kennen SEO-experts het grootste belang toe aan dit gebied en maken ze onderscheid tussen links op domeinniveau (aantal en kwaliteit van links die verwijzen naar een domein) en links op paginaniveau (aantal en kwaliteit van links die verwijzen naar individuele subpagina's). Een belangrijke rol spelen hierbij de onderwerpspecifieke relevantie en variatie van de linkteksten, alsmede de vertrouwensstatus (TrustRank) die de linkbronnen bij Google genieten.


Inhoudelijke factoren: inhoud, trefwoorden, ...

De inhoud en structuur van een website spelen voor Google een belangrijke rol bij het bepalen van de onderwerpspecifieke relevantie en dus de toegevoegde waarde voor een zoekopdracht.

Ook de SEO-deskundigen zijn deze mening toegedaan en kennen daarom met 24,74 procent het op één na hoogste belang toe aan dit gebied. Er wordt onderscheid gemaakt tussen trefwoordonafhankelijke aspecten zoals de lengte van de inhoud, de uniciteit ervan (unieke inhoud), de leesbaarheid, de laadtijd, enz. en trefwoordgerelateerde aspecten zoals de kwaliteit en de relevantie van de inhoud, de frequentie en het gebruik van de trefwoorden, de consistentie van de titel / meta / inhoud, enz.

Als u op dit gebied het meeste uit uw website wilt halen, raad ik u aan mijn blogbericht over OnPage SEO eens te lezen.


Merkgebaseerde domeineigenschappen

Brandingfactoren, zoals een domein dat sterk met een merk wordt geassocieerd, zijn volgens de deskundigen goed voor 8,59 procent. Het speelt onder meer een belangrijke rol hoe sterk het merk/domein offline wordt gebruikt en hoe vaak het te vinden is in nieuws, media en pers. Hoe sterker een merk is, hoe meer aandacht Google online besteedt aan het bijbehorende domein.


Op gebruik gebaseerde gegevens over het domein

Wat is het doorklikpercentage op de zoekresultatenpagina's? Hoe lang blijven bezoekers gemiddeld op de afzonderlijke pagina's en hoe hoog is het bouncepercentage of hoe vaak keren gebruikers direct vanaf de doelpagina terug naar de zoekresultaten (bouncepercentage)?

Volgens de SEO-experts dragen al deze op gebruik gebaseerde domeingegevens en andere verkeerssignalen van browsers en toolbars bij tot 8,06 procent van hoe goed of slecht een website door Google wordt beoordeeld.

Als u zelf wilt zien hoe gebruikers zich op uw eigen website gedragen, raad ik u aan SEO-tools voor website-analyse te gebruiken.


Sociale media

Volgens SEO-experts speelt de kwaliteit en kwantiteit van tweets, Facebook shares, Google +1, etc. voor een website en het bijbehorende bereik in social media met 7,24 procent op dit moment (nog) een tamelijk ondergeschikte rol - toch is het naar mijn mening belangrijk om dit gebied beter in de gaten te houden.

Er kan zeker van worden uitgegaan dat sociale media in de toekomst een steeds belangrijkere rol zullen spelen voor Google Search, vooral omdat Google zelf voortdurend streeft naar een samensmelting van de twee kanalen (in de eerste plaats natuurlijk zijn eigen...).


Algemene domeineigenschappen

Tenslotte zijn er de algemene eigenschappen van een domein, die samen goed zijn voor 12,19 procent van het totaal. Enerzijds zijn er de technische en dus trefwoordonafhankelijke eigenschappen zoals de lengte van de domeinnaam, de topniveaudomeinextensie, de HTTP-responstijd, enz., en anderzijds de trefwoordafhankelijke eigenschappen zoals exact of gedeeltelijk overeenkomende trefwoorden in het domein.


Mijn persoonlijke conclusie:

Het algoritme van Google met zijn meer dan 200 criteria voor de berekening van de relevantie en de rangschikking van een website wordt door Google zelf als een staatsgeheim bewaakt en niemand (behalve Google zelf) kan precies zeggen hoe ze zich tot elkaar verhouden. De resultaten van de enquête van Moz zijn niet representatief, maar aan hun betekenis kan zeker enig gewicht worden toegekend.

Als u de nodige tijd investeert en uw website uitrust met inhoud van hoge kwaliteit die de gebruiker van dienst is, zult u ook op een natuurlijke manier aan anderen worden aanbevolen en zo automatisch links en rijkdom genereren.



 

Links worden beschouwd als valuta op het gebied van online marketing