Oorsprong van domein autoriteit, PageRank en links

Nu de domein autoriteit is uitgelegd, kunnen we kijken naar de methode die wordt gebruikt om te bepalen hoe goed een pagina zal ranken. In het verleden werd dit gedaan via Google's Pagerank. Zo kon je zien hoe goed je een pagina had geoptimaliseerd. Nadat PageRank werd afgeschaft, ontwikkelde MOZ Page Authority. Met dit algoritme kunt u zien hoe goed uw pagina scoort in de resultaten van zoekmachines. Dit betekent niet dat uw pagina ook daadwerkelijk in de rangschikking komt, het is slechts een indicatie van wat er van de pagina wordt verwacht.

Terwijl pagina-autoriteit de waarde van een pagina aangeeft, geeft domein-autoriteit de waarde van een heel domein of subdomein aan.

Tegenwoordig zijn er bedrijven die autoriteit op hun eigen manier bepalen en er hun eigen stempel op drukken. Voorbeelden van de rating van Backlinks.nl als we het uitsplitsen per bedrijf:

Domein autoriteit rating door Ahrefs: 40
Domein autoriteit door Moz: 16
Domein score door SEMRush: 21
Vertrouwensstroom via Majestic: 25

Zoals u kunt zien, lopen de scores nogal uiteen, wat natuurlijk ongebruikelijk is. Waarom is dat? Omdat het een subjectieve beoordeling is, gemaakt door verschillende instrumenten die hun eigen scores bepalen. We weten niet 100% welke SEO-factoren een rol spelen. Momenteel zijn het er meer dan 880!

Een hoge domein autoriteit betekent niet noodzakelijk een hoge pagina autoriteit. Als een pagina SEO-technisch slecht in elkaar zit (of geen reputatie heeft door inkomende links), zal deze geen autoriteit krijgen. De pagina draagt niet bij aan de totale waarde van het domein. Een van de valkuilen met backlinks is dat mensen ervan uitgaan dat als een site een hoge domein autoriteit heeft, hij automatisch een hoge pagina autoriteit heeft.

Om waardevolle links te krijgen, moeten de links afkomstig zijn van pagina's met een hoge autoriteit. Bovendien neemt de autoriteit van een pagina toe wanneer er vanuit verschillende domeinen naar wordt verwezen. Er moet een onderscheid worden gemaakt tussen interne verwijzingen en externe verwijzingen. Het backlinkdomein bestaat uit alle backlinks die vanaf de homepage en lager naar uw website wijzen. De interne links verwijzen op hun beurt naar een deel van de structuur dat waarde geeft aan de afzonderlijke pagina's van de website. Daar gaan we nu niet op in, maar in het artikel over SEO-content. Als u links krijgt (intern of extern) van pagina's die een hoge autoriteit hebben, neemt de autoriteit van die pagina toe.

De SEO-factoren die de waarde van de autoriteit van een pagina bepalen, zijn onder meer: de relevantie van de inhoud, het aantal links (inkomend en uitgaand) op de pagina en de interne verwijzingen. Maar ook belangrijk is hoe lang een bezoeker op de pagina blijft en hoe vaak hij erop terugkomt, en zo zijn er 880 SEO-factoren.
Backlinks in verschillende mate

Google heeft nooit een volledige lijst gepubliceerd van factoren die leiden tot een betere vindbaarheid van websites. Na verschillende onderzoeken is het bekend dat er verschillende factoren zijn die waarde geven aan backlinks. Wij kunnen de backlinks categoriseren van zeer goed tot zeer slecht voor uw website. De verschillende soorten backlinks kunnen als volgt worden gecategoriseerd:

Type 1 (de beste backlinks die voor uw website kunnen worden gegenereerd).
Type 2 (middelmatige backlinks die u beter kunt vermijden)
Type 3 (de meest negatieve (slechte) links, deze links kunnen er zelfs toe leiden dat uw website een Google penalty krijgt).

 

Uitleg type 1

Type 1 backlinks zijn de goede backlinks voor uw website. Dit komt omdat zij op een natuurlijke manier van de ene website naar de andere verwijzen. Bovendien komt de inhoud van de link overeen met de bron. Type 1 backlinks zijn de moeilijkste backlinks om te verkrijgen. Dit is omdat de toegang tot een andere website beperkt is om u van daaruit te kunnen benaderen. U moet bijvoorbeeld de webmaster van een website vragen om op de juiste manier naar uw website te linken.

 

Voorbeelden van links van type 1:

Redactionele backlinks. Stel je voor dat een redacteur, journalist of blogger een artikel schrijft met daarin een link naar jouw website. Zonder enige aanwijzing dat jullie elkaar kennen of dat de schrijver een gunst heeft verleend.
Op relaties gebaseerde backlinks. Deze backlink gebruikt een persoonlijke (zakelijke) relatie om backlinks te verwerven. Deze relatie kan tot stand worden gebracht door een journalist, blogger of content writer voor te stellen. Nadat hij een bron heeft gevonden die echt waarde toevoegt, creƫert de blogger een backlink naar uw website.
Beoordeling van de inhoud: Verwijzing naar de broninhoud/document.

 

Uitleg type 2

De tweede categorie van backlinks zijn die links die geen of minder waarde bieden. Google "ziet" deze links niet als een toegevoegde waarde voor uw website. Type 2 backlinks zijn links die afkomstig zijn van websites die geen inhoud gemeen hebben met uw website. Type 2 backlinks hebben ook minder waarde omdat deze links afkomstig zijn van websites met minder domein autoriteit dan uw website.

 

Voorbeelden van niveau 2 backlinks:

Links in de header, footer en sidebar. Links afkomstig van deze vermelde links kunnen door Google als waardeloos of zelfs als spam worden beschouwd. Deze links moeten vermeden worden bij link building.
Er zijn gastbloggers die blogs maken voor verschillende bedrijven. Het probleem is dat deze blogs slechts minimaal op de bedrijven zijn toegesneden. Deze bloggers werken met een standaard blog waar ze linken naar uw website, maar ze doen dit ook voor vele andere bedrijven. De inhoud van deze blogs komt niet overeen met uw website en de blogs bevatten dubbele inhoud. Dit maakt de inhoudelijke waarde van deze links waardeloos.

 

Verklaring van type 3

Het derde type backlinks zijn de links die je absoluut niet wilt! Deze backlinks hebben een negatieve waarde voor uw website. In het ergste geval kunnen zoekmachines u een boete aanrekenen voor deze backlinks (de beruchte Google penalty). De laatste categorie omvat links die op een verdachte manier zijn verkregen. Voorbeelden zijn spammy Wordpress blog pagina's, deep links van een twijfelachtig subdomein of "gekochte backlinks".

Het bewijzen van gekochte backlinks is alleen soms een beetje moeilijk, wat ze potentieel goed maakt. Gekochte backlinks zijn niet noodzakelijk slecht. Laten we zeggen dat u als bedrijf een backlink van Google kunt krijgen. De SEO waarde van de backlink die Google voor uw website toekent is onbetaalbaar: een zuivere DA van 100! Dan zeggen wij van Backlinks.nl: doe het, koop het nu! Maar vooral de laatste jaren worden backlinks op de verkeerde manier gekocht door webmasters, journalisten, bloggers en website-eigenaars om zo veel mogelijk links naar je website te krijgen. Nogmaals, stel kwaliteit boven kwantiteit als het gaat om SEO!

Als deze journalisten, bloggers en website-eigenaren uw betaalde verzoek accepteren, moet u weten dat u waarschijnlijk niet de enige website bent die links van hen ontvangt. Deze mensen linken naar verschillende websites die voor u niet relevant zijn. Dat moet je niet willen! Bing en Google kunnen "zien" dat het om gekochte links gaat omdat ze afkomstig zijn van een netwerk waar meerdere gekochte links zijn. Ze zijn niet uniek, hebben geen autoriteit, kunnen spammerig zijn en zijn vaak niet goed gecodeerd.

Naast het hierboven genoemde voorbeeld van het kopen van backlinks, zijn er nog andere voorbeelden in de derde categorie van links:

 

Spam backlinks: Dit soort links komt vaak van websites zonder vertrouwensstroom. (De vertrouwensstroom wordt toegelicht in 3.1). In ieder geval heeft het te maken met het feit dat de link geen betrouwbare organische waarde toevoegt aan uw website.


Algemene directories links: een andere vorm van betaalde links. Dit zijn links die worden aanvaard door de persoon die ervoor betaalt. Deze links worden door Google vrijwel onmiddellijk "herkend" als waardeloze links.
Backlinks van irrelevante websites: Links van websites die geen inhoud of informatie gemeen hebben met de websites waarnaar wordt gelinkt of waarnaar wordt gelinkt.

 

Terwijl pagina-autoriteit de waarde van een pagina aangeeft, geeft domein-autoriteit de waarde van een heel domein of subdomein aan.