Backlink strategieën

Wanneer een linkruil plaatsvindt tussen 2 bedrijven, wordt dit een AB-ruil genoemd. Maar de uitwisseling resulteert in huilen: een uitwisseling met een groot verschil in domeinautoriteit geeft minder linkjuice terug aan de website met de hoogste domeinautoriteit dan het oplevert. De website met de hoogste domein autoriteit geeft een grotere vertrouwensstroom dan andersom.

ABC linkruil is een vorm van backlinking. U moet het zien als website A die linkt naar website B, website B die linkt naar website C, en vervolgens website C die linkt naar website A. Het diagram toont hoe ABC link uitwisseling werkt. Bij deze linkuitwisseling is het van belang niet naar elkaar te linken, maar een cyclus van links te hebben die niet naar dezelfde websites verwijzen.

ABC-linkruil is een effectievere manier van linken dan AB-linkruil en is minder gemakkelijk te traceren. Het is voor zoekmachines (zoals Google) gemakkelijker te herkennen wanneer links van verschillende domeinen van website A naar B leiden. Google waardeert deze links dan lager in zijn ranking. Google rangschikt deze links dan lager in zijn vertrouwensstroom omdat er geen nieuwe hogere waarde aan de cirkel wordt toegevoegd.

Is de AB-methode doeltreffend? Nee, dat is het niet. Tijdrovend? Ja, want je hebt veel links met autoriteit nodig.
Is een ABC-linkruil altijd waardevol?

Nee, dat is het niet. Als website A, B en C dezelfde of zeer vergelijkbare domein autoriteit hebben, is de ABC-link uitwisseling niet effectief. Het zal de domein autoriteit van beide websites niet verhogen. Maar als bijvoorbeeld website A een veel hogere domeinautoriteit heeft dan website B, waarnaar wordt gelinkt, zal dit gunstig zijn voor website B. Hetzelfde geldt voor dezelfde link van B naar C en C naar A. Dus zonder een vertrouwensstroom in de links, wint geen enkele website er iets bij.
Backlinks kopen

Het kopen van backlinks wordt niet toegestaan door zoekmachines en kan een riskante manier van linkbuilding zijn omdat je niet weet wat voor soort links je koopt. U kunt zelfs het risico lopen door Google te worden bestraft als uw backlinkprofiel opvalt. De vraag is dus of je het risico wilt nemen. Bij Backlinks.nl zien we helaas veel bedrijven die hebben geprobeerd om snel hoger in de zoekmachines te komen door backlinks te kopen, maar dit niet goed hebben toegepast omdat ze van dubieuze websites komen of ze krijgen eenmalig 1000 nieuwe backlinks. Het is ook belangrijk dat de gekochte backlinks worden geïndexeerd en niet achter een wachtwoord in een gesloten omgeving worden opgeslagen.

Wat als je backlinks koopt? Het bewijzen van gekochte backlinks is soms gewoon een beetje lastig, wat ze potentieel goed maakt. Gekochte backlinks zijn niet altijd slecht, zoals eerder gezegd is de backlink van Google goud waard. Nogmaals, vraag jezelf altijd af of het kwaliteit is in mijn SEO! Zoals vermeld in 2.3, is niet tegen het kopen van backlinks. Wij zien het kopen van backlinks als het kopen van advertentieruimte; dat kost geld. Wij zijn echter van mening dat bedrijven kritisch moeten zijn bij het creëren van backlinks en geen risico's mogen nemen. U bent immers zelf kritisch over wat u noemt en ziet als betrouwbaar.

We zien ook dat op het gebied van digitale marketing door bedrijven backlinks worden gecreëerd op websites waaraan al jaren niets meer is gedaan, of dat deze oude domeinen worden opgekocht. Op de verouderde websites worden links naar websites geplaatst door middel van een grote lijst met allerlei verschillende domeinen die onder elkaar zijn gerangschikt en van daaruit linken. Op die manier krijgen veel websites backlinks, maar die zijn van weinig waarde. De pagina's waarop deze links worden geplaatst hebben vaak geen autoriteit en geen overeenkomstige inhoud; ze zijn dus niet relevant voor Google.


Deelbare inhoud

Waarom is "deelbare inhoud" een begrip als het gaat om SEO? Deelbare inhoud is, zoals het woord al zegt, inhoud die kan worden gedeeld. En wat is er leuker dan een zelfgemaakt blog, artikel of iets dergelijks dat door een groot aantal mensen wordt gedeeld en opgevolgd.

 

PBN (openbaar bloggen netwerk)

Openbare bloggingnetwerken werden voor het eerst opgericht rond het jaar 2000. Een PBN is een verzameling websites gebouwd op domeinen die vroeger domeinen waren, maar dat nu niet meer zijn. Dit domein was in staat om een redelijke domein autoriteit op te bouwen. Er werden zelfgemaakte blogs op geplaatst, die vervolgens werden gelinkt aan de nieuwe hoofdwebsite van de blogger. Op die manier creëerden bloggers autoriteit voor hun eigen website, en dat werkte heel goed. Als je toen heel slim was, kon je de PBN-links verbergen voor de crawlbots die links indexeren.

Als je toen zo slim was, was je je concurrenten een stap voor, die misschien maanden bezig waren met het opbouwen van domein autoriteit door samenwerkingen met bedrijven, bloggers, enz. om domein autoriteit op te bouwen. Natuurlijk is de PBN-methode bekender geworden en in de loop der jaren heeft met name Google updates doorgevoerd waardoor Google veel nauwkeuriger kan indexeren waar een link vandaan komt en of het om een natuurlijke link gaat of om backlink spamming.

PBN's (Private Blog Networks) werden in 2014 toegevoegd aan Google's lijst van ongewenste SEO-technieken en worden sindsdien ontmoedigd door white-head SEO's uit angst voor straffen. Deze backlinking techniek kan aanzienlijke schade aanrichten indien verkeerd gebruikt, maar indien correct gebruikt kan het enorme voordelen opleveren. PBN is een grijze vorm van backlinking. Dit betekent dat je veel moet weten over linkbuilding om het goed en succesvol toe te passen. Als het niet goed wordt toegepast, kan het zeer schadelijk zijn.
Kopiëren van backlink profielen

Zoals eerder vermeld, heeft elke website een backlink profiel. Vaak hebben bedrijven veel tijd in hun website geïnvesteerd en zijn ze al jaren bezig met het verzamelen en onderhouden van backlinks. Door uw concurrenten te analyseren om te zien welke backlinks zij hebben en welke in uw profiel ontbreken, kunt u gemakkelijk de belangrijkste backlinks opsporen die uw concurrenten hebben.

Wanneer u op deze manier nieuwe backlinks bouwt, vermijd dan de pagina's waar veel OUTBOUND links vandaan komen. Te veel uitgaande links van één pagina worden ook beschouwd als twijfelachtig in termen van betrouwbaarheid.


Advies over backlink-strategie

Zorg ervoor dat er een vertrouwensstroom achter een link zit, een reeks backlinks is beter dan enkele links. Kwaliteit boven kwantiteit. 50 links met vertrouwensstroom leveren meer linkjuice op dan 500 links van diverse dubieuze websites. Verkrijg uw sector links door het analyseren van uw concurrenten; zij en de zoekmachines hebben al veel grondwerk voor u gedaan. Bovendien wordt u volledig geprofileerd door uw concurrenten zonder de minder belangrijke links. Wanneer u nieuwe backlinks toevoegt, zorg er dan voor dat u een evenwicht bewaart tussen verschillende sleutelwoorden met een lichte variatie van het sleutelwoord waarvoor u gevonden wilt worden.
Is backlinking nog steeds de enige manier om autoriteit te verwerven?

Terwijl backlinking vroeger de enige manier was om autoriteit op te bouwen, is dit niet langer het geval. Over het algemeen kunnen alleen webmasters backlinken, wat betekent dat het grote publiek, de gebruikers, erbuiten valt. Daarom kijken zoekmachines als Google en Bing ook naar gebruikersgedrag (click-throughs, tijd, bounce), conversies/doelstellingen, gebruikerservaring (zoekopdrachten, referenties).

SEO blijft in de geest van Google: alle informatie in de wereld ordenen en voor iedereen toegankelijk en bruikbaar maken.

 

En wat is er leuker dan een zelfgemaakt blog, artikel of iets dergelijks dat door een groot aantal mensen wordt gedeeld en opgevolgd.