In 2008 gaf Google's top ranking bewaker Matt Cutts PageRank de doodsteek toen hij verklaarde: "We geven willekeurige PageRank gegevens terug als we daar zin in hebben. Veel website-exploitanten hebben deze ervaring de afgelopen jaren ook opgedaan. De PageRank kan van de ene dag op de andere aanzienlijk dalen of stijgen zonder dat dit enig effect heeft op de Google rankings of op het verkeer van de website, wat men eigenlijk zou verwachten. De achtergrond hiervan is dat Google het kopen en verkopen van links wil voorkomen. In de afgelopen jaren werd de prijs voor een backlink voornamelijk bepaald op basis van de PageRank van de link gevende pagina. PageRank-sterke pagina's waren bijzonder waardevol, aangezien een link van zo'n pagina een zeer positief effect had op de eigen PageRank. Zelfs vandaag de dag zijn er naar verluidt nog mensen die de prijs van een link laten afhangen van de PageRank.

Ten laatste sinds 2008, toen Google's willekeurige waardestrategie bekend werd, is het duidelijk dat men zich niet te veel moet concentreren op PageRank en eerder andere metriek moet evalueren om de SEO-sterkte van een website te beoordelen.


Hoe zichtbaar is mijn website?

Intussen is er een betere metriek om de sterkte en het SEO-bereik van een website te beoordelen, namelijk de zichtbaarheidsindex. Dergelijke zichtbaarheidswaarden worden door verschillende aanbieders van SEO-tools bepaald en gratis ter beschikking gesteld. Zoals de naam al zegt, geeft deze waarde aan hoe zichtbaar een bepaalde website is in de zoekmachines. Simpel gezegd kan men het volgende stellen: hoe beter een website gevonden wordt op Google, hoe hoger zijn zichtbaarheidsindex. Bij de exacte berekening spelen echter ook het zoekvolume en vooral de plaats op de ranglijst van de betrokken zoekterm een grote rol.

Als een elektronicawinkel bijvoorbeeld op plaats drie in Google staat voor de zoekterm (trefwoord) "mobiele telefoon", krijgt de winkel meer zichtbaarheidspunten dan wanneer hij op plaats één staat voor de zoekterm "mobiele telefoon goedkoop online kopen". De achtergrond hiervan is simpelweg dat in Duitsland elke maand 165.000 zoekers "mobiele telefoon" in Google invoeren, terwijl "mobiele telefoon goedkoop online kopen" door slechts twaalf wordt ingevoerd. De online winkel krijgt dus meer bezoekers per maand via de term "mobiele telefoon", ondanks zijn slechtere ranking. De zichtbaarheidsindexen hebben dus tot doel het organisch verkeer van een website in een absoluut getal uit te drukken.

Van de Duitstalige SEO-tools moet de Sistrix-toolbox van Johannes Beus als eerste worden genoemd, die als eerste zo'n zichtbaarheidsindex in beeld bracht. Er zijn nu echter verschillende andere aanbieders, zoals Searchmetrics of SEOlytics. Om deze hulpmiddelen ten volle te kunnen gebruiken, moeten echter meestal maandelijkse huurkosten worden betaald. Om echter gratis de zuivere zichtbaarheidswaarde te bepalen en zo een vergelijking met andere websites te krijgen, kunt u bijvoorbeeld gratis de waarde van een willekeurig aantal websites opvragen bij sichtbarkeitsindex.de. Met de gratis versie van Searchmetrics Essentials krijg je wat meer gegevens. Bijvoorbeeld, het verloop van de "SEO Visibility" (de Searchmetrics zichtbaarheid index) over de laatste twaalf weken en enkele trefwoord rangschikkingen kunnen worden getoond (gratis account vereist).

Als u nog verder wilt gaan in de gratis website analyse, moet u zeker eens kijken naar de starter versie van SEOlytics. Deze wordt sinds medio juni geheel gratis aangeboden. Je kunt het verloop van de zichtbaarheid terugvoeren tot het begin van 2009. Bovendien worden alle gevonden trefwoordranglijsten en een rangordeverdeling weergegeven. De gegevens die u gratis van SEOlytics krijgt, zijn werkelijk zeer uitgebreid en voor de "normale" websitebeheerder volkomen toereikend. De drie genoemde gratis instrumenten, sichtbarkeitsindex.de, Searchmetrics Essentials en SEOlytics, berekenen alle de respectieve zichtbaarheidsindex volgens hetzelfde basisprincipe, maar de vastgestelde waarden zijn verschillend en derhalve niet vergelijkbaar. Men moet dus niet de zichtbaarheidsindex van Sistrix van website A vergelijken met de SEO Visibility van SEOlytics van website B, maar zich bij het maken van vergelijkingen op één enkele metriek oriënteren.



 

Hoe beter een website gevonden wordt op Google, hoe hoger zijn zichtbaarheidsindex