banner backlinks

SEO & website-ontwerp: Alles wat u moet weten voor een hoge ranking op Google

Uw website is het centrum van uw digitale marketing wereld – de plaats waar alle digitale rivieren naar toe stromen. En natuurlijk is het grootste deel van het verkeer op uw website afkomstig van organische zoekmachines.

Maar al te vaak denken bedrijven pas aan SEO nadat zij een website hebben laten ontwerpen (of herontwerpen) en deze sites zijn vaak bedroevend gebrekkig op het gebied van SEO en digitale marketing. Ze mogen er dan wel blinkend uitzien, maar als de marketing-slimheid er niet al bij het ontwerp in gekookt is, dan zult u de marketing race met een houten been lopen. Of op zijn minst terug naar de tekentafel moeten en een heleboel tijd en geld verspillen.

In dit bericht ga ik na hoe SEO een integrerend deel moet uitmaken van het ontwerpen (of herontwerpen) van uw website. Wij gaan bekijken wat u moet overwegen om een site te hebben die gebouwd is voor zoekmarketing en het genereren van leads – en hoe u door u te concentreren op tevreden gebruikers de Google goden aan uw kant houdt.

Wij zullen ook enkele van de veel voorkomende valkuilen bekijken die bedrijven kunnen overkomen die een nieuwe website willen bouwen die centraal staat in uw digitale marketing inspanningen.

SEO is geen lapmiddel om tekortkomingen te verdoezelen

SEO is niet een of andere pleister die u zomaar op een bestaande site kunt plakken. Website SEO is voor de meeste bedrijven van fundamenteel belang om online succes te boeken. En dezelfde concepten die een solide SEO voeden helpen ook bij betaald zoeken, sociale media en alle andere inkomende marketinginspanningen. Doe dit verkeerd en u zult er zeker niet in slagen uw digitale marketingdoelen te bereiken.

Ontwerp een SEO gebruiksvriendelijke site

Op een fundamenteel niveau is een SEO-vriendelijke site een site die een zoekmachine in staat stelt pagina’s op de hele site te verkennen en te lezen. Ervoor zorgen dat een zoekmachine uw inhoud gemakkelijk kan crawlen en begrijpen is de eerste stap om uw zichtbaarheid in de resultatenpagina’s van de zoekmachines te verzekeren.

Een zoekmachine gebruikt voor deze taak een web crawler en wij proberen met de zoekmachines samen te werken in plaats van tegen hen. Helaas zijn er veel manieren om een website te maken en niet alle technologieën zijn gebouwd met zoekmachine-optimalisatie in gedachten.

Het bouwen van een SEO-vriendelijke site vereist zorgvuldige planning en een gestructureerde aanpak om uw bedrijf en de diensten die u levert te vertegenwoordigen. Voor veel bedrijven kan dat ingewikkeld zijn – het is niet altijd gemakkelijk om precies te documenteren wat u doet.

Als marketinginstrument moet uw website gebouwd zijn op een solide digitaal marketingplan met een duidelijk bedrijfsmodel en waardevoorstel. Als dat onduidelijk is, dan moet u dat eerst nog eens bekijken.

Ervan uitgaande dat u al die goede dingen op een rijtje hebt, laten we er dan maar in duiken.

De fundamenten van een website

Er zijn een paar kernelementen die de basis vormen voor een goed geoptimaliseerd website ontwerpproces.

Domeinen

laptop computer on glass-top table

Uw bedrijf gebruikt misschien voorbeeld.nl als het primaire domein. Het is superbelangrijk ervoor te zorgen dat uw domein relevant is en verband houdt met wat u doet. Het is belangrijk dat alle variaties en subdomeinen correct naar de hoofdsite verwijzen en naar één enkele canonieke versie van de site doorverwijzen.

Ons bedrijf heet Backlinks.nl. Wij zijn in Nederland actief. Wij zijn een op het web gebaseerd bedrijf. Daaruit volgt natuurlijk dat ons domein www.backlinks.nl is. Alle subdomeinen 301-redirecten terug naar de hoofd-URL www.backlinks.nl. Wij hebben weinig domeinvariaties die 301-redirecten naar de hoofd-URL. Dit is allemaal logisch.

Laat u niet misleiden door te denken dat het helpt om-mijn-keywords-in-mijn-domein.nl te hebben. Het ziet er gewoon stom uit. Het kan een beetje helpen voor plaatselijke bedrijven, maar zorg ervoor dat u de juiste mapping naar de echte wereld maakt. Wees verstandig.

Hosting

Uw hosting is ook belangrijk. Een trage site zorgt voor ontevreden gebruikers. Uw hosting moet volgens de regels van het gezond verstand verlopen. Wees gesitueerd waar uw publiek zich bevindt. Snelheid is een must. Wees platform-specifiek, indien nodig. WP Engine is een goed voorbeeld, want dat biedt een platform dat op maat gemaakt is voor WordPress websites.

CMS

white and blue printer paper

Het CMS (content management systeem) dat u voor uw bedrijf kiest kan een enorme invloed hebben op hoe succesvol u bent. WordPress is in veel situaties een prima optie, maar het is niet de enige. Het is zeker op een basisniveau ingericht op een manier die Google kan begrijpen. Dat wil niet zeggen dat het de beste keuze is voor alle situaties, maar het is zeker een goed uitgangspunt voor de meeste bedrijven. Zorg er alleen voor dat het CMS dat u kiest het juiste is voor uw situatie, in plaats van het CMS waar uw webdesigner de voorkeur aan geeft.

Crawling en toegankelijkheid voor zoekmachines

De eerste stap is ervoor zorgen dat een zoekmachine uw site kan crawlen en kan begrijpen wat u doet (en waar u dat doet).

Indexering

Om uw site te kunnen begrijpen, moeten ze de inhoud van de pagina kunnen lezen. Dat betekent dat de hoofdinhoud van uw site achter de schermen op tekst gebaseerd moet zijn. Geen plaatjes. Geen flash of video. Zelfs in deze steeds snellere wereld, moet uw hoofdinhoud nog steeds op tekst gebaseerd zijn. Er zijn geweldige hulpmiddelen, zoals web fonts, waarmee u er nog steeds goed uit kunt zien en uw afbeeldingen hebben ook een plaats, maar zorg ervoor dat u in duidelijke taal vertelt wat u doet, zodat de zoekmachine uw aanbod kan lezen en begrijpen.

Afbeeldingen, video’s, PDF’s en inhoud zijn ook belangrijk en kunnen een bron van zoekmachineverkeer zijn. Ook deze moeten weer vindbaar en indexeerbaar zijn.

Linkstructuur

Om uw inhoud voorbij de homepage te indexeren, hebt u interne links nodig die de zoekmachine kan crawlen. Uw primaire navigatie, zoekmachinerichtlijnen en hulpmiddelen zoals XML sitemaps helpen de zoekmachine allemaal uw site te crawlen en nieuwe pagina’s te ontdekken. Hulpmiddelen zoals Screaming Frog kunnen u helpen ervoor te zorgen dat uw site gemakkelijk door een zoekmachine kan worden gecrawld.

Ik heb altijd van de dossierkast-voorbeeld gehouden voor de structuur van websites. Uw site is de dossierkast. De hoofdcategorieën zijn de laden. De subcategorieën zijn de mappen in de laden. De pagina’s zijn de documenten in de mappen.

Kast: uw website

Lade: hoofdcategorie

Map: subcategorie

Bestand: individueel document/pagina

Context wordt niet alleen aangegeven door de site waarop het bestaat, maar ook door de plaats binnen die site. Onze eigen site heeft een lade voor diensten en elke dienst heeft subdiensten in mappen. Uw site zal er grotendeels hetzelfde uitzien.

Als we de volgende structuur van deze voorbeeld site van Bowler Hat als voorbeeld nemen:

Home

– Diensten

– Servicegebied

– – Individuele dienst

Home

– Diensten

– SEO

– – SEO audits

Er is dus een pagina in deze informatie-architectuur die gewoon /audits/ is.

De pagina /audits/ bestaat in de map SEO in de dienstenlade. Lekker overzichtelijk. Dit kan doorgetrokken worden met andere SEO elementen om duidelijk een context aan te geven die veel verder gaat dan wat door het document alleen aangegeven kan worden.

Dit is relevant voor blogberichten, artikelen, FAQ inhoud, diensten, locaties en zo ongeveer alles wat een entiteit is binnen uw bedrijf. U wilt de informatie over uw bedrijf zo structureren dat het begrijpelijk is.

Sommige sites kiezen voor een diepgaande benadering van het structureren van de inhoud. Anderen kiezen voor een brede aanpak. Het belangrijkste is dat alles zo georganiseerd wordt dat het zinvol is en de navigatie en het zoeken vereenvoudigt.

Zo’n aanpak op drie tot vier niveaus zorgt ervoor dat de meeste inhoud gemakkelijk binnen vier klikken te bereiken is en werkt meestal beter dan een diepere aanpak van de site-navigatie (voor gebruikers en zoekmachines).

URL’s

Context wordt verder aangegeven door de URL. Een verstandige naamgevingsconventie helpt om nog meer context te geven voor mensen en zoekmachines.

Hieronder volgen twee hypothetische URL’s die zouden kunnen passen bij het Services > SEO > SEO Audit pad dat hierboven is beschreven – maar de ene is zinnig en de andere helpt niets.

www.example.com www.example.com/services/ www.example.com/services/seo/ www.example.com/services/seo/audits/

www.example.com www.example.com/s123/ www.example.com/s123/s1/ www.example.com/s123/s1/75/

Natuurlijk is de tweede set URL’s een opzettelijk dom voorbeeld, maar het dient een punt – de eerste URL naamgeving conventie helpt zowel zoekmachines als gebruikers en de tweede belemmert.

Navigatie

silver and black round analog watch

Uw navigatie is even belangrijk. Als een site goed gestructureerd is, werkt de navigatie samen met de structuur, de URL’s en andere onderdelen, zoals XML sitemaps, om duidelijk te maken waar elke pagina of elk stuk inhoud over gaat.

Navigatie is meer dan alleen maar het menu bovenaan uw website. Het is de manier waarop u gebruikers naar het meest relevante deel van uw site leidt. Navigatie kan een middel zijn om bijkomende diensten onder de aandacht te brengen en omvat niet alleen tekstlinks, maar inhoud op alle pagina’s en in de getemporiseerde ontwerp-elementen van uw site.

Ik heb altijd van de wegwijzer-analogie gehouden. Ik loop een supermarkt binnen en zoek naar de wegwijzers om te vinden wat ik nodig heb. Uw website is niet anders. Als een gebruiker wordt doorverwezen en zoekt naar uw merknaam, dan zal hij op uw homepage terechtkomen. Zij hebben dan een wegwijzer nodig die hen naar de relevante dienst brengt.

En die moet gemakkelijk te vinden zijn!

Het is heel gemakkelijk om dit verkeerd te doen en er moet goed worden nagedacht – voordat u de site bouwt – over de behoeften en wensen van uw gebruikers. Een website is een digitaal onderdeel dat de strategie van uw marketingplan moet uitvoeren. De gebruikers begrijpen is hier van cruciaal belang, zodat u ervoor kunt zorgen dat u aan hun behoeften voldoet.

Navigatie mag geen echte cognitie vereisen – de gebruiker moet niet hoeven nadenken. De volgende afbeelding is een bord van mijn plaatselijke bouwmarkt. Welke richting leidt u naar de parkeerplaats en welke richting leidt u naar de ingang van de leveringen?

Mijn hersenen volgen de lijn “klantenparkeerplaats” van links naar rechts, dus ga ik natuurlijk naar rechts. De klantenparkeerplaats is echter naar links. Er is niets dat duidelijk maakt wat goed of fout is.

Ik moet hierbij nadenken en in in de praktijk ga ik een paar keer de verkeerde kant op voordat ik het leer. Maar als gebruikers op een website niet vinden wat zij zoeken, zullen zij terugkeren naar de grote oceaan van concurrentie die de zoekresultaten van Google vormen.

Zorg ervoor dat uw navigatie glashelder is – als één gebruiker een fout kan maken, kunnen vele anderen dat ook.

Veel voorkomende problemen

red and yellow stop sign

Er zijn veel potentiële problemen met inhoud die niet gevonden kan worden of niet begrepen wordt door de zoekmachine, die tegen u kunnen werken. Bijvoorbeeld:

  • Verweesde inhoud die niet gevonden kan worden
  • Inhoud die alleen beschikbaar is via zoeken op de site
  • Flash bestanden, Java programma’s, audio bestanden, video bestanden
  • AJAX* en flitsende site-effecten
  • Frames – Inhoud ingebed op een andere site kan problematisch zijn.
  • Subdomeinen – inhoud opgedeeld in subdomeinen in plaats van in submappen

* Google is een stuk beter geworden in het lezen van AJAX pagina’s, maar het is nog steeds mogelijk om inhoud te verdoezelen met zinloze effecten.

Zorg ervoor dat belangrijke inhoud gemakkelijk te ontdekken is, begrijpelijk is en in de algemene structuur van de site past op een manier die zinvol is.

Samenvatting

Als alles goed gedaan is, zouden mens en zoekmachine een vrij goed idee moeten hebben waar een pagina over gaat, nog voor ze er naar kijken. Uw typische SEO bouwt dan gewoon voort op dit solide fundament dat gelegd is door uw informatie-architectuur en site-structuur.
Dit betekent dat de hoofdinhoud van uw site achter de schermen op tekst gebaseerd moet zijn.  Geen plaatjes. Geen flash of video. Zelfs in deze steeds vooruitstrevender wereld moet uw hoofdinhoud nog steeds op tekst gebaseerd zijn. Er zijn geweldige hulpmiddelen, zoals web fonts, waarmee u er nog steeds goed uit kunt zien en uw afbeeldingen hebben een plaats, maar zorg ervoor dat u in duidelijke taal vertelt wat u doet, zodat de zoekmachine uw aanbod kan lezen en begrijpen.

Afbeeldingen, video’s, PDF’s en inhoud zijn ook belangrijk en kunnen een bron van zoekmachineverkeer zijn. Ook deze moeten weer vindbaar en indexeerbaar zijn.

Linkstructuur

Om uw inhoud voorbij de homepage te indexeren, hebt u interne links nodig die de zoekmachine kan crawlen. Uw primaire navigatie, zoekmachine richtlijnen en hulpmiddelen zoals XML sitemaps helpen de zoekmachine allemaal uw site te crawlen en nieuwe pagina’s te ontdekken.

Mobielvriendelijk ontwerp van uw website

black samsung android smartphone on white table

Het populairste apparaat dat gebruikt wordt om op het internet te zoeken en websites te bezoeken is de mobiele telefoon. Wij leven in een mobile-first tijdperk. Sites die geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines moeten evenveel aandacht besteden aan de mobiele lay-out van hun websites (in plaats van er alleen maar een eenvoudig responsive website design op te schroeven).

Toch is responsive design in 2022 niet genoeg. We hadden het in 2012 over het belang van responsive website design. Vijf jaar later, met enorme technologische vooruitgang en sterk verbeterde mobiele datanetwerken, gebruiken uw toekomstige klanten mobiel als het eerste en vaak enige, apparaat om met uw bedrijf te communiceren.

Om een echt mobiel-vriendelijk ontwerp te maken en de resultaten van mobiel zoeken te maximaliseren, moet u denken aan de behoeften en wensen van mobiele gebruikers. Wat een gebruiker op een telefoon zal doen is vaak veel anders dan wat hij op een computer zal doen. En zelfs als uw conversies meestal op een desktop gebeuren, kan die cruciale eerste aanraking heel goed op een mobiel gebeuren.

Een paar maanden geleden heb ik gekeken naar 28 sleutelfactoren bij het maken van mobiele SEO-vriendelijke websites, die u zullen helpen om verder te gaan dan een eenvoudig mobiel-vriendelijk responsive design.

Vanuit SEO oogpunt is het vermeldenswaard dat mobielvriendelijkheid een bevestigde ranking factor voor mobiel zoeken is en het is de mobiele versie van uw site die door de zoekmachine zal worden gebruikt om uw site te beoordelen en te rangschikken. Veel belangrijker is echter dat mobiel de manier is waarop uw potentiële klanten naar uw site zoeken en erop surfen.

Werk hard aan het optimaliseren van de gebruikerservaring voor mobiele gebruikers en u zult de vruchten plukken van uw inspanningen in termen van verkeer en gebruikersbetrokkenheid.

Pagespeed

Een andere belangrijke overweging in het mobiele tijdperk is de paginasnelheid. Gebruikers kunnen ongeduldig zijn, of ze hebben niet altijd een goede mobiele dataverbinding. Ervoor zorgen dat uw pagina’s slank en snel zijn is een belangrijke overweging bij het moderne SEO-vriendelijke ontwerpen van websites.

Een goed beginpunt is de mobielvriendelijke test van Google.Dit hulpmiddel geeft u feedback over de mobielvriendelijkheid, de mobiele snelheid en de desktop-snelheid. Het verpakt alles ook in een handig rapportje waarin precies staat wat u kunt doen om de zaken te versnellen.

In een recente column over mobiele optimalisatie ben ik wat dieper ingegaan op hoe u voor snelheid kunt optimaliseren. Het volstaat te zeggen dat paginasnelheid nog een belangrijke overweging is die zowel betrekking heeft op de manier waarop uw site is gebouwd als op de kwaliteit en geschiktheid van de hosting die u gebruikt.

Gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid op het web is een combinatie van verschillende factoren: apparaat-specifiek ontwerp, paginasnelheid, ontwerpconventies en een intuïtieve aanpak bij het samenstellen van de site met de eindgebruiker in gedachten.

Belangrijke factoren om rekening mee te houden zijn onder meer:

  • Pagina-indeling. Belangrijke elementen moeten meer opvallen.
  • Visuele hiërarchie. Maak belangrijkere elementen groter!
  • Startpagina en site-navigatie. Duidelijke aanwijzingen voor de gebruikers.
  • Zoeken op de site. Grote sites hebben een zinvol geplaatste zoekoptie nodig.
  • Formulierinvoer. Maak formulieren zo licht en gemakkelijk mogelijk in te vullen.
  • Ontwerp. Een goed ontwerp maakt alles gemakkelijker.

Dit is nog maar het topje van de ijsberg en de bruikbaarheid moet echt aan de individuele site worden aangepast. Een paar bronnen die ik zou raadplegen zijn het boek, “Don’t Make Me Think: A Common Sense Approach to Web Usability,” van Steve Krug en mijn checklist voor mobiele optimalisatie.

De funnel van inhoudsmarketing

Uw website heeft heel wat te doen: hij moet uw bedrijf helpen om bij potentiële klanten te komen via zoekmachines en vervolgens moet hij die klanten aan zich binden en converteren.

Uw site heeft inhoud nodig om u bij al deze fasen van het klantentraject te helpen. Inhoud en SEO is hier een belangrijke combinatie, want u kunt voor een klant komen te staan terwijl die naar soortgelijke diensten zoekt bij een ander bedrijf dat hij al overweegt.

Een gestructureerde manier om na te denken over de inhoud die u hier nodig hebt, is een typische marketing trechter:

Bewustmaking – top van de funnel

Bewustmakingsinhoud zal meestal uw blog en informatieve artikelen zijn. Wij helpen uw potentiële klant de problemen te begrijpen waarmee zij te maken hebben en illustreren uw ervaring en geloofwaardigheid bij het oplossen van die problemen.

  • Blog berichten
  • Informatieve artikelen
  • Webinars
  • Uitgebreide gidsen
  • FAQ’s

Overweging – midden in de funnel

De inhoud in de overwegingfase helpt uw prospect u te vergelijken met de andere aanbiedingen die er zijn. Het gaat meestal om praktische inhoud die de klant helpt een beslissing te nemen.

  • Casestudies
  • Informatie over product of dienst
  • Video’s over productdemonstratie
  • Gebruikersgidsen

Conversie – onderkant van de funnel

Bottom-of-the-funnel inhoud is de motor achter conversies en moet een verkoop of een lead voorzichtig aanmoedigen.

  • Recensies
  • Getuigenissen
  • Gratis proefversie
  • Gratis raadpleging

Vergeet niet dat klanten in dit hele spectrum van inhoudstypes zullen zoeken. Als u er dus voor zorgt dat al deze gebieden gedekt zijn bevordert dat de vindbaarheid van de zoekmachines, de overweging en de conversie.

De motoriek van SEO

digital marketing artwork on brown wooden surface

Zoals u ziet, is er heel wat te overwegen voordat we zelfs maar kijken naar de meer bekende elementen van het optimaliseren van uw site en pagina’s. Wij moeten pas echt beginnen na te denken over zoekwoorden en elementaire on-page optimalisatie als wij deze stevige basis gelegd hebben. En hopelijk, als wij alles goed gestructureerd hebben, dan wordt de eigenlijke optimalisatie van de pagina’s veel gemakkelijker.

Trefwoord gerichtheid

Uw trefwoordstrategie vastspijkeren is zoveel gemakkelijker als u eenmaal een solide structuur hebt zonder interne doublures. Als we kijken naar onze vorige voorbeelden voor site hiërarchie en structuur, dan is het toevoegen van trefwoorden betrekkelijk eenvoudig (en is iets wat wij vaak in een spreadsheet zouden doen vóór het ontwerp).

– Diensten – – SEO – – SEO Audits

www.example.com/services/ www.example.com/services/seo/ www.example.com/services/seo/audits/

Als ik deze pagina’s als voorbeeld neem, dan hebben wij een natuurlijke progressie van brede trefwoorden naar meer verfijnde zoektermen. Wij kunnen zelfs elementaire modifiers overwegen, zoals plaats, als wij een lokaal bedrijf zijn.

Metabeschrijvingstags

Meta-beschrijvingen hebben geen directe invloed op de rangschikking. Dat weten we allemaal, niet? Maar daar gaat het hier natuurlijk helemaal niet om. Uw meta description is de inhoud van uw advertentie voor die pagina in een reeks zoekmachineresultaten. Uw meta-beschrijving is wat u de kliks oplevert. En het winnen van die kliks kan de zichtbaarheid helpen verbeteren en is absoluut van vitaal belang om meer gebruikers naar uw pagina’s te leiden.

Meta-beschrijvingen moeten:

  • de inhoud van de pagina waarheidsgetrouw beschrijven.
  • reclame maken voor de pagina en het doorklikpercentage verbeteren.
  • rekening houden met het denkproces van de gebruiker en waarom hij op deze pagina zal klikken.
  • trefwoorden bevatten waar dat relevant en natuurlijk is.

De zoekmachine zal zoektermen in uw paginatitel en meta-beschrijving markeren, die een gebruiker helpen de pagina te scannen. Gebruik dit echter niet als excuus om de meta-beschrijving te spammen, anders zal Google ze waarschijnlijk negeren en zal het niet tot die o zo belangrijke klik leiden!

Er zijn ook situaties waarin het zinvol kan zijn om geen meta-beschrijving te maken en de zoekmachine inhoud van de pagina te laten halen om een beschrijving te vormen die beter past bij de zoekopdracht van een gebruiker. Uw korte meta-beschrijving kan niet altijd alle mogelijkheden dekken van een langer stuk inhoud, dus houd daar rekening mee.

Kop-tags

Heading tags helpen de pagina te structureren en geven de hiërarchie in een document aan: H1, H2, H3 enzovoort. Tekst in heading-tags correleert met betere rankings (zij het iets), maar waar het echt om gaat, is die afstemming tussen de structuur van de site, achter de schermen optimalisatie zoals paginatitels en meta-beschrijvingen en de inhoud zelf. Als u alles op één lijn brengt, wordt alles logischer voor de gebruikers en helpen wij de zoekmachines om onze inhoud te categoriseren, terwijl wij elk laatste beetje eenvoudige, on-page optimalisatie uitpersen dat wij kunnen.

Vergeet niet de header tags uit te lijnen met de visuele hiërarchie. Dat betekent dat de belangrijkste koptekst op de pagina (meestal de <h1>) ook het grootste tekstelement op de pagina moet zijn. U maakt het document hier visueel begrijpelijk en zorgt er verder voor dat ontwerp en inhoud samenwerken voor het beste eindresultaat.

De inhoud van de pagina

De inhoud zou over het algemeen het belangrijkste deel van de pagina moeten zijn. Wij zien echter nog steeds archaïsche SEO-praktijken zoals overmatige zoekwoorddichtheid en zoektermen met een gebrek aan verbindingswoorden in de tekst. Dit werkt niet en het helpt zeker niet bij uw SEO. En het zorgt voor een slechte gebruikerservaring.

Wij willen ervoor zorgen dat de context van onze pagina duidelijk is. Onze navigatie, URL’s, paginatitels, kopteksten enzovoort moeten daarbij allemaal helpen. Toch willen wij natuurlijk schrijven, met synoniemen en natuurlijke taal.

Concentreer u op het maken van goede inhoud die de gebruiker bindt. Houd rekening met zoekwoorden, maar overdrijf het zeker niet.

Overwegingen voor pagina-inhoud:

  • Trefwoorden in de inhoud (maar overdrijf het niet)
  • Structuur van de pagina
  • Plaats van de trefwoorden in de inhoud – vroeger kan beter zijn
  • Synoniemen en alternatieven

Samenloop van trefwoorden – wat zou er nog meer in andere kwaliteitsdocumenten staan?

Rich snippets

Rich snippets zijn een krachtig middel om het aantal doorklikken te verhogen. Wij worden van nature aangetrokken door vermeldingen die opvallen in de resultaten van zoekmachines. Alles wat u kunt doen om het doorklikpercentage te verhogen, leidt tot meer gebruikers en laat uw zoekmachinelijsten harder werken. Reken daarbij de mogelijke verbeteringen in de rangschikking door een grotere betrokkenheid en u hebt een SEO-tactiek met een lage input en een hoge output.

Welke snippets voor uw bedrijf het meest relevant zijn, hangt af van wat u doet, maar schema.org is een goede plaats om te beginnen.

Afbeeldingoptimalisatie

Image SEO kan in de juiste omstandigheden een aanzienlijke hoeveelheid verkeer opleveren. En ook hier zijn onze gedachten over context weer belangrijk. Google maakt (nog) geen gebruik van de inhoud van afbeeldingen, dus context binnen de site en de pagina en basis-optimalisatie zijn hier van cruciaal belang.

Als voorbeeld: ik zoek een hobbit-hol speelhuisje voor mijn vijfjarige, en de zoekopdracht brengt beeldresultaten naar voren:

Ik kan meteen in die beeldresultaten duiken en een veelheid van mogelijkheden vinden, en dan het beeld gebruiken om mij naar de site te brengen die het speelhuisje verkoopt. Door uw afbeeldingen te optimaliseren verhoogt u de kans dat u beter naar voren komt in de zoekresultaten voor afbeeldingen.

Het optimaliseren van afbeeldingen is technisch eenvoudig:

  • Naam van het plaatje – geef een naam die duidelijk beschrijft wat het plaatje is.
  • Alt-tekst – gebruik een beschrijvende alt-tekst om degenen die de afbeeldingen niet kunnen zien, te helpen de inhoud van de afbeelding te versterken.
  • Voeg OpenGraph en Twitter Cards toe, zodat het plaatje gebruikt wordt bij sociale shares.
  • Gebruik de afbeelding op de juiste fysieke grootte om snelle downloads te garanderen.
  • Optimaliseer de bestandsgrootte van de afbeelding om de laadtijden te verbeteren.
  • Overweeg om afbeeldingen aan uw XML-sitemap toe te voegen.

Het optimaliseren van afbeeldingen is betrekkelijk eenvoudig. Houd de afbeeldingen relevant. Spam de bestandsnamen en alt-tekst niet met trefwoorden. Wees beschrijvend.

Veel voorkomende problemen

SEO projecten bij Bowler Hat omvatten vaak een SEO audit als eerste gesprekspunt. Wij kunnen hier niet alle eventualiteiten behandelen, maar de volgende zijn de gebruikelijke problemen die opduiken en waar webdesigners op moeten letten.

Duplicate inhoud

Er zijn meestal twee soorten duplicate inhoud: echte duplicaten en bijna-duplicaten. Echte duplicaten zijn duplicaten waarbij de inhoud op meerdere plaatsen bestaat (verschillende pagina’s, sites, subdomeinen, enzovoort). Bijna-duplicaten kunnen dunne inhoud zijn of inhoud die in wezen gelijk is – denk aan een bedrijf met meerdere vestigingen of schoenen die op een unieke pagina in verschillende maten staan.

Trefwoord kannibalisatie

Trefwoord kannibalisatie verwijst naar de situatie waarin meerdere pagina’s zich op dezelfde trefwoorden richten. Dit kan van invloed zijn op de mogelijkheid van uw site om één pagina te hebben die zich sterk richt op een bepaalde term.

Wanneer de architectuur en de hiërarchie van de site zorgvuldig gepland zijn, moet u dit elimineren tijdens de planning en het ontwerp.

Domeinen, subdomeinen en protocollen

Een ander potentieel probleem waarbij duplicatie optreedt, is wanneer de site beschikbaar is op meerdere domeinen, subdomeinen en protocollen.

Neem een bedrijf met twee domeinen:

  • Example.com
  • Voorbeeld.co.uk

Met www en niet-www versies:

  • Example.com
  • Voorbeeld.nl
  • www.example.com
  • www.example.co.uk

En de site draait op HTTP en HTTPS:

  • http://example.com
  • http://example.co.uk
  • http://www.example.com
  • http://www.example.co.uk
  • https://example.com
  • https://example.co.uk
  • https://www.example.com
  • https://www.example.co.uk

Het duurt niet lang of wij komen in een situatie waarin de site acht potentiële variaties heeft. Reken daarbij dat de site op een willekeurig subdomein staat en een paar duffe interne links, en we kunnen vaak dingen als “ww.example.com” aan de bovenstaande lijst toevoegen.

Dit soort problemen zijn eenvoudig op te lossen met URL redirections, maar nogmaals, ze verdienen de aandacht van elk webdesign bureau dat voor hosting zorgt en serieus is over de SEO van de websites van hun klanten.

Verkeerde canonieke URL’s

Een ander veel voorkomend probleem dat wij zien is een onjuiste implementatie van canonieke URL’s. Wat hier typisch gebeurt, is dat degene die de site bouwt, canonieke URL’s ziet als een soort SEO checklist-klusje. Ze worden geïmplementeerd door de URL in de adresbalk dynamisch in te voegen in de canonieke URL.

Dit is fundamenteel fout, omdat we kunnen eindigen met een site die op meerdere URL’s draait, elk met een canonieke URL die beweert dat hij de gezaghebbende versie is. De canonieke implementatie verergert het probleem dus eerder dan dat het oplost.

Canonieke URL’s zijn een krachtig instrument als ze verstandig gebruikt worden, maar ze moeten wel goed gebruikt worden, anders kunnen ze de zaken nog erger maken.

green and white i love you printed textile

Conclusie

Er zijn heel wat bewegende delen bij het ontwerpen van websites en SEO. Maar wie gewaarschuwd is, is ook gewaarschuwd. Mijn doel hier was om u de belangrijkste SEO elementen te geven waarmee u rekening moet houden vóór, tijdens en na een website-ontwerp-project.

Geef als eerste uw mening