Wat gebeurt er eigenlijk tijdens een zoekopdracht?

Stel, u zoekt op Google naar de term "marketing". De zoekmachine geeft een opmerkelijke 3.100.000.000 resultaten, aangevuld met een woordenboekdefinitie, een Wikipedia-uittreksel (het zogenaamde kennispaneel), een kaart van marketingbureaus in uw regio, actuele krantenkoppen over het onderwerp en verwante zoektermen. Alles in minder dan een seconde. Alleen al om deze regels hier te schrijven, hebben we er veel langer over gedaan. De vraag is dus: hoe doet Google dat eigenlijk?

Het antwoord is nauwelijks verrassend. Aan het andere eind van de lijn zit natuurlijk geen oud vrouwtje dat op het moment van de vraag een grote, versleten encyclopedie met veel tabellen en nog meer bladwijzers doorneemt. Nee, voor zo'n snel en deskundig antwoord moet Google het voorwerk doen lang voordat u uw vraag stelt.

Wat velen niet weten: Wanneer u een zoekopdracht geeft, doorzoekt Google niet het internet, maar zijn eigen index. De zoekmachine heeft zijn eigen index opgebouwd. Google zendt regelmatig kleine bots uit, zogenaamde "spiders" of "crawlers", die het internet doorzoeken of er letterlijk doorheen kruipen. Op basis van de pagina's die de kleine crawlers op het net hebben gevonden, creëert Google als het ware zijn eigen website-pool - gecategoriseerd en gecontroleerd op inhoud. Het algoritme vist vervolgens de zoekresultaten uit deze pool.

De verklarende video van Google laat heel mooi zien hoe dit werkt. OPMERKING: Mensen met een ernstige fobie voor insecten kunnen beter wegkijken:

"Meer informatie dan alle bibliotheken ter wereld samen" is volgens Google in de index opgeslagen. Als u nu een query verstuurt, doorzoeken de bots alle pagina's in de index die iets met marketing te maken hebben. De pagina zelf en alle pagina's die eraan gekoppeld zijn, worden gewogen en beoordeeld. Tenslotte pikken de bots er een paar resultaten uit die zij bijzonder relevant vinden. Zij presenteren deze aan u als zoekresultaten in een fractie van een seconde.


De beste plaats om een lijk te verbergen is pagina 2 op Google

Van de miljoenen pagina's komen alleen de top tien zoekresultaten op pagina 1 van Google terecht - en raad eens? De meeste gebruikers gaan niet eens verder dan die pagina. Niet voor niets is er een gezegde in SEO-kringen: "De beste plaats om een lijk te verbergen is pagina 2 op Google!" Dus wat dit betekent voor u is dat als u wilt dat uw website het bereik van uw bedrijf vergroot, het in die top tien resultaten moet eindigen. En u moet uw site optimaliseren voor dit doel.

Maar hoe kom je op pagina 1 van de zoekresultaten? Hoe werkt dat met SEO? Je moet weten wat zoekmachine optimalisatie inhoudt. Laten we eens kijken naar het eerste punt, het grote complex van trefwoorden.
Een belangrijke bouwsteen voor zoekmachine-optimalisatie: trefwoorden!
Trefwoorden zijn als zout: ze kunnen alles beter maken - of oneetbaar.

Zoekwoorden alleen zijn niet langer doorslaggevend voor een goede ranking van een website. Maar ze spelen nog steeds een belangrijke rol. Met trefwoorden bedoelen we zoekwoorden waarmee u uw pagina optimaliseert. Als we heel precies willen zijn, moeten we een onderscheid maken tussen trefwoorden en zoektermen.


Trefwoord Zoekterm


Perspectief van de aanbieder Perspectief van de zoeker Laten we het echter eenvoudig houden en het bij de term "trefwoord" houden. Dit kunnen eenvoudige woorden of woordcombinaties zijn ("kooktijd aardappelen") of meer complexe formuleringen, zogenaamde "long-tail keywords" ("hoe lang moet een lasagne in de oven"). Het is belangrijk om alle inhoud op uw website te optimaliseren voor de belangrijkste zoekwoorden in uw branche.

Zorg er ook voor dat u andere woorden van het trefwoord milieu evenals synoniemen in uw teksten gebruikt! Voorbeeld:
Toon relevante trefwoorden voor een hondentrimsalon Voorbeeld: Een hondentrimsalon moet niet alleen vertrouwen op het trefwoord "hondentrimsalon".

Dus Google ziet: De pagina behandelt het onderwerp holistisch en dekt alle mogelijke vragen van de zoekers. Aangezien Google ook synoniemen herkent, zal een enkel artikel met de juiste zoekwoorden in het beste geval zelfs hoog scoren bij meerdere zoekopdrachten.

Goed scoren betekent ook denken aan de "kleine zoekwoorden".

Negeer kleine trefwoorden niet. Als u goed wilt scoren, is het niet altijd een goed idee om bij zoekmachineoptimalisatie alleen de zoekwoorden met het grootste zoekvolume te gebruiken. Deze hebben een doorslaggevend nadeel: ze worden vaak al op duizenden andere websites gebruikt.

Het is dus beter om eens te kijken welke geschikte niche-zoekwoorden in het geding komen. Als een informatief artikel (of een goed gemaakte video) over een zelden gezocht trefwoord verschijnt tussen talloze irrelevante Amazon-links naar naslagwerken, zal de zoeker blij zijn.
Nauwkeurige trefwoorden zijn een goede manier om sterke concurrentie te bestrijden

Laten we eens kijken naar het voorbeeld van "landing page". Dit trefwoord is zeer algemeen en is dus onderhevig aan sterke concurrentie. Hier kan het gebeuren dat uw eigen pagina verloren gaat in de zoekresultaten - vooral als uw website nog geen goede PageRank heeft opgebouwd. Wat telt is de "verfijning" van uw trefwoord: Als u daarentegen een combinatie van twee termen gebruikt, zoals "landingspagina maken" als trefwoord, geeft u Google een hint dat uw artikel specifiek over het onderwerp "landingspagina" gaat. Google erkent bijvoorbeeld dat het hier niet gaat om de definitie van de term, maar heel concreet om de creatie.

"Een landingspagina maken" in combinatie met "fout" kon niet duidelijker zijn. Dergelijke zogenaamde long-tail keywords, die bestaan uit een combinatie van meerdere termen, hebben hun voordelen bij zoekmachine-optimalisatie. Hoewel deze woordcombinaties minder vaak worden gezocht dan afzonderlijke termen, zijn ze ook minder omstreden. Het voordeel: gebruikers die ernaar zoeken, weten meestal vrij goed wat zij eigenlijk willen vinden. En Google weet dan ook: als een gebruiker iets in die richting zoekt, is uw pagina precies goed. Het zal dan hoger in de zoekresultaten terechtkomen.

De beste manier om dit te illustreren is met dit voorbeeld: de website die op positie 1 staat voor de zoekopdracht "fout landing page maken" komt niet eens voor in de top 100 voor "landing page maken". Om gericht verkeer op te pikken, kan het dus de moeite lonen om bij het zoeken naar de "juiste zoekwoorden" de nadruk te leggen op long-tail zoekwoorden. Hoewel de optimalisatie-inspanning iets groter is en het aantal zoekopdrachten voor de afzonderlijke termcombinaties lager is, is het zoekvolume indrukwekkend. Long-tail zoekwoorden zijn nu goed voor bijna 70 % van alle zoekopdrachten.
Met goed zoekwoordenonderzoek draagt u veel bij aan zoekmachine optimalisatie

Bij het samenstellen van uw trefwoorden moet u niet alleen afgaan op welke termen vanuit uw oogpunt juist en interessant lijken. Om de juiste trefwoorden te identificeren voor het aanspreken van uw doelgroep (en natuurlijk voor zoekmachine-optimalisatie), zal een gedetailleerd trefwoordenonderzoek u het meest helpen. Ga als volgt te werk:

Krijg een overzicht van waar uw potentiële klanten in geïnteresseerd zijn.
Een zogenaamde buyer persona zal u hierbij helpen. Verplaats u in de positie van uw "ideale klant" en bedenk welke problemen of vragen hij in de loop van de dag zou kunnen tegenkomen. Of ga om de tafel zitten met collega's die direct contact met klanten hebben.


Vat deze vragen samen in grove trefwoorden.
Ook hier tellen beknopte vragen als "hoe vaak moet je je tanden poetsen?" of "hoe laad je de batterij van je gsm goed op?".


Onderzoek of deze zoekwoorden daadwerkelijk relevant zijn.
Hoe vaak worden ze gezocht? En hoe groot is de concurrentie? Beperk in geval van twijfel het trefwoord zoals hierboven beschreven of gebruik alternatieven. Ga ook na of het trefwoord alleen relevant is voor het seizoen: "Val op ijzel - wie is aansprakelijk?" wordt niet zo vaak gegoogeld in de zomer. U kunt gemakkelijk prognoses en zoekvolumes achterhalen met de Sistrix tool of de Google Keyword Planner.


Onderzoek contextuele trefwoorden en variaties.


Dit zijn de hierboven genoemde termen die u gebruikt om het onderwerp holistisch te bekijken. De Keyword Planner of Sistrix zullen u hier ook bij helpen. Of google zelf uw trefwoord en kijk naar de auto-complete, soortgelijke vragen of verwante zoekopdrachten die Google suggereert. U kunt correcte, aanvullende trefwoorden nog gedetailleerder vinden met de tool "Answer the Public". Hier is de gratis versie echter beperkt tot drie zoekopdrachten per dag.

Daarmee is dit complex afgesloten - laten we nu overgaan tot zoekmachine-optimalisatie met goede inhoud!



 

Goed scoren betekent ook denken aan de "kleine zoekwoorden".