HTTPS-versleuteling

HTTPS-encryptie (ook bekend als een SSL-certificaat) is alleen al vanuit het oogpunt van gegevensbescherming ongelooflijk belangrijk. Omdat alle gegevens en informatie die een gebruiker op uw site invoert of achterlaat, anders door onbevoegden kunnen worden gelezen. HTTPS wordt tegenwoordig dan ook beschouwd als een technische standaard - en is om die reden ook een belangrijke SEO-factor.


Mobiel eerst: Websites scoren beter als ze zijn geoptimaliseerd voor mobiele apparaten

Het is uiterst belangrijk om bij zoekmachineoptimalisatie rekening te houden met de "mobile first"-strategie van Google. Dit komt doordat steeds meer mensen hun smartphone gebruiken om toegang te krijgen tot het internet. Maak dus niet de fout om uw website alleen te optimaliseren voor weergave op een computerscherm. Bied uw mobiele gebruikers in plaats daarvan een aangepaste, snel ladende mobiele versie van uw website. Op die manier verbetert u niet alleen de gebruikerservaring van mobiele websitebezoekers, maar verhoogt u ook uw Google-ranking.


Investeer in duurzaam verkeer met zoekmachineoptimalisatie en inhoud

Zien en gezien worden - dat geldt ook op het internet. Hoe vaker een gebruiker een bedrijf in de zoekresultaten ziet, hoe waarschijnlijker het is dat hij of zij het als competent beoordeelt. En misschien zal hij of zij ook in het voordeel van dit bedrijf beslissen bij het nemen van een aankoopbeslissing. Dit betekent dat u door zoekmachineoptimalisatie met goede inhoud potentiële klanten in elke fase van het koopproces kunt oppikken en de koopbeslissing in uw voordeel kunt beïnvloeden. Wil je een voorbeeld?
Dit is hoe inhoud in het spel komt

Stel dat uw bedrijf op maat gemaakte trapliften verkoopt. Een paar straten verderop worstelt een dame al lange tijd met heupproblemen door het leven. Waarschijnlijk heeft ze eerst gezocht op "oorzaken van heuppijn" (want natuurlijk raadplegen we voor allerlei klachten eerst Dr. Google). Hier is ze misschien al een relevant artikel van uw bedrijf tegengekomen dat precies over dit onderwerp gaat. Zij neemt kennis van uw website, leest het artikel en gaat vervolgens eerst naar een arts die een vervolgonderzoek met nauwkeurige diagnostiek aanbeveelt.

In de tussentijd, als de pijn acuut is, googelt ze "wat helpt bij heuppijn" en komt ze weer op uw bedrijfsblog terecht, omdat u daar de juiste trefwoorden gebruikt. Langzaam ziet ze je als een expert op dit gebied.

Bij de volgende afspraak stelt de arts vast dat de heupklachten niet operatief te verhelpen zijn en dat verdere klachten en beperkingen te verwachten zijn. Hij raadt een traplift aan omdat vooral traplopen pijn doet.

In de bus op weg naar huis, zoekt de dame nu "traplift" op haar smartphone en ziet uw bedrijf weer. Hoe geweldig! Blijkbaar weet je niet alleen je dingen, maar kan je haar ook helpen. De consultatie afspraak is snel geboekt.
Gebruik een lexicon of glossarium

Vooral als u ingewikkelde onderwerpen behandelt, komt een glossarium goed van pas. Voor moeilijke termen kunt u gewoon een link maken naar het betreffende artikel - en dat heeft verschillende voordelen:

Gebruikers blijven langer op uw site
Gebruikers zien u meer als een behulpzame, competente expert
U kunt meer trefwoorden gebruiken
Je hebt meer mogelijkheden voor de zo gewilde links

Integreer uw sociale media kanalen ook in zoekmachine optimalisatie

Sociale media en SEO - hoe moet dat samen gaan? Het is moeilijk te geloven, maar de zogenaamde "sociale signalen" vertellen de zoekmachines ook hoe relevant uw pagina is. Sociale signalen zijn bijvoorbeeld je aantal volgers (relevante inhoud = meer volgers, vooral omdat Instagram ook belang hecht aan relevante inhoud) of de shares (de post werd vaak gedeeld = de post is waardevol). Bovendien zorgen sociale media-accounts op hun beurt voor links naar uw website. Het beste is om dit artikel van Neil Patel te lezen.
Zoekmachineoptimalisatie is een langetermijnstrategie en een voortdurende taak

De grootste fout bij zoekmachine optimalisatie is om je website maar één keer te optimaliseren en dan achterover te leunen. Omdat het algoritme van Google altijd in ontwikkeling is. Dus jij moet ook bijblijven.
Houd uw online strategie altijd in het oog

Stel vooraf voor uzelf kengetallen vast aan de hand waarvan u het succes van uw SEO-strategie op de lange termijn kunt beoordelen. Relevante KPI's hier zijn natuurlijk de positie op de ranglijst, maar ook kliks of verblijftijd. Dit laatste wordt ook door Google gemeten. Als gebruikers uw site heel snel verlaten, kan dat maar één ding betekenen: De inhoud is helemaal niet wat de gebruiker had gehoopt.

Vertrouw op actuele inhoud voor zoekmachineoptimalisatie

Pagina's zijn relevanter voor Google naarmate ze langer bestaan. Maar bedenk wel: een website over het onderwerp "whiskyproductie" uit 2002 heeft waarschijnlijk nog niet veel aan relevantie ingeboet. Maar met een onderwerp als "SEO", is er gewoon veel veranderd sinds 2002. Verouderde inhoud wordt door de gebruiker afgestraft met een korte verblijfsduur; en Google beoordeelt het negatief als een pagina snel wordt verlaten. Daarom moet u ervoor zorgen dat de inhoud van uw website altijd actueel is en voortdurend wordt bijgewerkt.


Gebruik de Wolkenkrabber methode

Deze tactiek bevindt zich aantoonbaar in een grijs gebied. "Skyscraper" verwijst naar een zoekmachine optimalisatie aanpak waarbij je de hoogst gerangschikte posts voor een keyword verbetert.

Voer het gewenste trefwoord in. Zorg ervoor dat u hiervoor een incognitovenster gebruikt, zodat uw andere zoekgedrag de resultaten niet vertekent. Open de eerste vijf berichten die verschijnen.
Lees deze artikelen aandachtig en maak aantekeningen over de manier waarop de zoekterm erin wordt gebruikt.
Let niet alleen op het letterlijke gebruik van de zoekterm, maar ook op andere gerelateerde en relevante aspecten van de inhoud.
Ontwikkel voor elk van de berichten één tot drie ideeën over hoe dat bericht kan worden verbeterd.
Gebruik de resulterende punten als een checklist om een nieuw, beter, langer, onderhoudender en informatiever artikel te bedenken (let op: kopieer en plak de berichten niet gewoon aan elkaar - schrijf ze nog steeds zelf).
Gebruik betere foto's, video's en interne en externe links om het nieuwe artikel met alle middelen verder te verbeteren. Zorg ervoor dat andere sites met een hoge reputatie naar uw artikelen linken.

Zoekmachine optimalisatie vergt veel geduld

Houd uw website en inhoud altijd up-to-date en onthoud ook: SEO leidt niet na twee dagen tot succes. Het kan weken of maanden duren om uw website daar te krijgen waar u hem hebben wilt. En er is maar één update nodig om het weer te laten slippen. Experimenteer, probeer het uit. En let altijd op: als je op de lange termijn goed wilt scoren, heb je tijd en geduld nodig!
Uitweiding: SEO of SEA?

Aangezien dit nogal wat werk is, is het zogenaamd eenvoudiger alternatief voor zoekmachine-optimalisatie SEA. Deze afkorting staat voor Search Engine Advertizing, ook bekend als keyword marketing. Dit zijn de kleine advertenties in de zoekresultaten. Ze zijn gebaseerd op een veilingsysteem waarbij u biedingen plaatst op de gewenste zoekwoorden. U moet betalen (zoals gebruikelijk is bij adverteren) om uw advertentie in de zoekresultaten te laten verschijnen. Dit heeft twee nadelen:

U kunt er niet zeker van zijn dat gebruikers uw advertentie ook daadwerkelijk zullen zien. Vooral bij fel omstreden zoekwoorden is het risico groot dat de concurrentie meer betaalt. Dan zal hun advertentie verschijnen. Als remedie moet u ofwel zelf meer geld uitgeven, ofwel overschakelen op alternatieve zoekwoorden.
Met ad blockers, worden advertenties gewoon verborgen. Steeds minder internetgebruikers willen advertenties zien. Dit heeft geleid tot een echte "bannerblindheid" - gebruikers zien advertenties vaak gewoon over het hoofd. Anderen daarentegen hebben ad blockers geïnstalleerd die de advertenties gewoon verbergen.


 

Houd uw website en inhoud altijd up-to-date en onthoud ook: SEO leidt niet na twee dagen tot succes