Denk bij het optimaliseren voor zoekmachines ook aan uw afbeeldingen!

Voegt u gewetensvol alle informatie toe aan uw post- en pagina-afbeeldingen? Zo niet, dan moet dit vanaf nu in uw SEO-strategie worden opgenomen. Vermeld in de toekomst niet alleen het copyright, maar voeg ook een paar regels toe aan de beschrijving van de afbeelding en de alt-teksten die het trefwoord bevatten. Dit heeft twee voordelen:

Google ziet dat de afbeelding ook relevant is - en kan deze bijvoorbeeld als resultaat leveren bij het zoeken naar afbeeldingen.
Mensen die het beeld niet kunnen zien (ook omdat het misschien niet laadt op het moment) weten wat er getoond wordt.

Technische aspecten van zoekmachineoptimalisatie
H1, H2, H3 - de paginastructuur telt ook voor het technische aspect!

Elke pagina moet maximaal één H1-rubriek en ten minste één H2-rubriek bevatten. Wij hebben hierboven in de gids reeds meer in detail uitgelegd hoe belangrijk de structuur is. Het is ook belangrijk voor de technische kant van zoekmachine-optimalisatie. De H1 koptekst moet altijd het trefwoord bevatten. In alle andere koppen moet u het trefwoord specifiek gebruiken - keyword stuffing!


Meta beschrijvingen zijn een van de basistaken van zoekmachine optimalisatie.

Metabeschrijvingen zijn de kleine voorbeeldteksten die u in de zoekresultaten ziet. Het bestaat uit een titel en de beschrijving. Afhankelijk van de query/intentie stelt Google ze graag zelf samen, zoals dit voorbeeld laat zien:
Voorbeeld: Google wijzigt de meta description van onze Over ons pagina afhankelijk van de zoekopdracht.Voorbeeld: Google wijzigt de meta description van onze Over ons pagina afhankelijk van de zoekopdracht.

Niettemin moet u altijd zelf input geven bij het maken van de pagina. U zult hiervoor een optie vinden in uw content management systeem - in WordPress, bijvoorbeeld, zal de Yoast plug-in u helpen. Voeg een meta beschrijving met titel toe voor elke nieuwe subpagina en blog post. Het is belangrijk om het trefwoord van de focus zowel in de titel als in de beschrijving en URL op te nemen. Merk ook op dat de maximumlengte beperkt is. Alles wat langer is, wordt gewoon afgesneden. Om u te helpen uw meta beschrijvingen succesvol te maken, raden wij de SERP Snippet


Gebruikerservaring wint sinds 2020 aan belang bij zoekmachineoptimalisatie

We gaan verder met het onderwerp gebruikerservaring. In mei 2020 publiceerde Google een verklaring in de blog van zijn Search Central, volgens welke de gebruikerservaring in de toekomst een belangrijke rol zal spelen in de ranking. Een slechte gebruikerservaring verhoogt de bounce rate van uw pagina en doet hem dalen in de ranking.

In gewone taal betekent dit: zorg ervoor dat uw pagina snel en volledig laadt, besteed aandacht aan een duidelijke navigatie en een aantrekkelijk design:

 

Laadt uw pagina snel genoeg?


Het leven gaat steeds sneller, dus willen we snel internet. De beste websites zijn die welke slechts een fractie van een seconde nodig hebben om te laden. Tien minuten wachten om een blogpost te lezen over "Wat is SEO?"? Bijna een doodzonde deze dagen, en Google weet dat ook. Dus deze pagina eindigt verder naar beneden in de resultaten. Hier kan het bijvoorbeeld al helpen om afbeeldingen niet per se in hoge-resolutiekwaliteit te uploaden. Controleer in de loop van uw zoekmachineoptimalisatie de paginasnelheid met de tool PageSpeed Insights.
Vinden gebruikers hun weg op uw site?
Als gebruikers maar heel kort op uw website blijven, als er veel reclame op staat of als de paginanavigatie doet denken aan een doolhof zonder uitweg, zult u door de jury worden bestraft. De pagina zakt verder in de rangschikking.


Zijn je URL's correct? Onjuiste URL's die nergens toe leiden, gelijkluidende of cryptische URL's laten een slechte indruk achter bij Google - en natuurlijk bij uw bezoekers.

Aan de basisfactoren voor zoekmachine-optimalisatie zijn nu deze Core Web Vitals toegevoegd:

Reactietijd van uw website bij het klikken op elementen
Stabiliteit van de positie van afzonderlijke elementen

U kunt dit in detail lezen in het artikel van exovia.
In detail: Hoe verbeter je je SEO met de juiste URL's

Heeft u tot nu toe niet echt aandacht besteed aan de URL's van uw website? In het kader van zoekmachine-optimalisatie moet u dat zo snel mogelijk veranderen. Omdat een website dynamisch is: als hij in het begin meestal alleen uit de homepage en een paar subpagina's bestaat, zal hij na een paar maanden al vele malen groter zijn geworden. Hier is het belangrijk om het overzicht te bewaren.



 

Google ziet dat de afbeelding ook relevant is - en kan deze bijvoorbeeld als resultaat leveren bij het zoeken naar afbeeldingen.