De juiste tekst structuur hanteren

Google herkent de intenties nu heel precies en corrigeert zelfs spelfouten als "landingoage herstllen" uit zichzelf, wat snel kan gebeuren, vooral bij het zoeken via smartphone. Van de kant van de gebruiker is het invoeren van de "juiste" trefwoorden dus niet zo belangrijk.

Met de juiste termen helpt u Google echter te herkennen dat de op uw website aangeboden informatie precies overeenkomt met de zoekintentie. Essentieel voor zoekmachine optimalisatie! Schrijf je een artikel dat een proces uitlegt? Geef het dan de kop "Wat betekent XXZ? Wil je een vraag beantwoorden? Doe dit zeer beknopt in de allereerste alinea en ga in de rest van het artikel in op de details. Houd altijd de bedoeling achter de trefwoorden voor ogen en denk: Welke informatie zou ik nodig hebben als ik dit trefwoord in de zoekbalk zou typen?


Structureer uw teksten voor een vlotte leesbaarheid en zoekmachineoptimalisatie

Een goede tekststructuur met regelmatige alinea's en kopjes komt zowel de leesbaarheid als de zoekmachine-optimalisatie ten goede. Enerzijds kunnen uw lezers snel te weten komen waar de voor hen belangrijkste informatie zich bevindt. Omdat bijna niemand blog posts lineair leest van het eerste woord tot het laatste. In plaats daarvan scannen we de post en zoeken naar trefwoorden die overeenkomen met onze huidige bedoeling.

Een overzicht helpt de zoekmachine om de inhoud van de post te begrijpen. Op die manier kan beter worden beoordeeld hoe uitgebreid uw bericht het gewenste onderwerp behandelt. Als een richtlijn: Elk deel mag maximaal 300 woorden lang zijn. Verdeel het trefwoord over ongeveer 50 % van de koppen van elke hiërarchie (d.w.z. H1, H2, H3, ...).


Pas op voor trefwoord kannibalisme

Als u veel trefwoorden gebruikt - bijvoorbeeld omdat u een blog beheert - moet u oppassen voor trefwoordkannibalisme. Het is niet mogelijk om goed te scoren met hoofdzoekwoorden die twee of drie keer worden gebruikt. In dit geval is het belangrijk om de website rustig door te nemen. Op welke pagina's/in welke artikelen werden dezelfde trefwoorden gebruikt? Kunnen ze omgeruild worden? Zijn er alternatieven? Of kunnen de artikelen toch worden verwijderd omdat ze verouderd en niet meer relevant zijn? Probeer te optimaliseren voor slechts één trefwoord per pagina. Natuurlijk zijn synoniemen en context trefwoorden - zoals hierboven beschreven - toegestaan. Er zou echter maar één trefwoord per pagina/post moeten zijn, zodat uw inhoud elkaar niet overlapt.


Copy & Paste naar de perfecte blog post: Duplicate content wordt bestraft

Hele pagina's identiek ontwerpen of inhoud 1:1 van andere websites overnemen - Google slaat verontwaardigd zijn hand op tafel. Dit fenomeen is in de marketingwereld ook bekend als "duplicate content". Duplicate inhoud van afzonderlijke inhoudselementen is niet echt het probleem. Het is veeleer een kwestie van opeenstapeling van gekopieerde inhoud. Hoe meer elementen op een pagina exact overeenkomen met een andere pagina, hoe kritischer Google deze pagina bekijkt. En als het algoritme duplicate content detecteert die kan worden beschouwd als een poging tot misleiding (bijv. een kopie van een andere landingspagina), zal Google uw ranking als gevolg daarvan verlagen.

Vanuit juridisch oogpunt mag u sowieso geen inhoud van andere sites stelen. Dit kan je in de problemen brengen met auteursrecht of intellectueel eigendom. Gebruik in plaats daarvan uw eigen inhoud en schrijf uw eigen teksten.


Links binnen, van en naar uw site zijn een enorm belangrijke off-page SEO-factor.

Google is dol op links naar gerenommeerde, relevante andere pagina's - en beoordeelt de pagina waarnaar wordt gelinkt ook als gerenommeerd en relevant. Een SEO tip waar je zeker rekening mee moet houden. Natuurlijk hoeft u niet op elk punt in uw tekst naar andere pagina's te verwijzen. Maar twee links per artikel naar gerenommeerde externe websites die een term (alleen niet je belangrijkste zoekwoord!) nader toelichten, zullen een positief effect hebben op je ranking. Durf eens! Voeg hieraan enkele links naar uw eigen site toe om de context van het artikel in context te plaatsen.

Belangrijk bij zoekmachineoptimalisatie met betrekking tot een domein zijn ook backlinks - d.w.z. die links waarmee een andere website doorverwijst naar uw website. Nogmaals, hoe prestigieuzer de pagina is die naar uw bericht linkt, hoe meer de backlink in uw ranking zal lonen. Backlinks worden op twee manieren verkregen:

Je publiceert zelf zulke waardevolle/interessante content dat anderen zich daarvan bewust worden en hun lezers ernaar willen verwijzen.


Je vraagt de auteurs van andere, thematisch geschikte blogberichten om naar jouw bericht te linken. Dit werkt natuurlijk alleen als je bericht wat meer inbreng of een ander perspectief heeft.


 

Met de juiste termen helpt u Google echter te herkennen dat de op uw website aangeboden informatie precies overeenkomt met de zoekintentie.