The Day After COVID-19: Voorbereiden op de toekomst van e-commerce in 2022

We weten allemaal dat COVID-19 de economische markten en het dagelijkse leven van veel mensen en bedrijven over de hele wereld door elkaar heeft geschud. Hoewel het moeilijk is om ook maar enig onaangetast aspect van ons leven te vinden, heeft het virus in ieder geval een duidelijk effect gehad op de wereld van e-commerce.

In december 2021 hield Red Points een enquête onder 150 e-commerce leiders om uit te zoeken wat ze doen in het licht van COVID-19. De respondenten vertegenwoordigden bedrijven in 10 productcategorieën. Ook de bedrijfsgrootte en het percentage van de inkomsten uit online verkoop varieerden.

We weten allemaal dat COVID-19 de economische markten en het dagelijkse leven van veel mensen en bedrijven over de hele wereld door elkaar heeft geschud. Hoewel het moeilijk is om ook maar enig onaangetast aspect van ons leven te vinden, heeft het virus in ieder geval een duidelijk effect gehad op de wereld van e-commerce.

In december 2021 hield Red Points een enquête onder 150 e-commerce leiders om uit te zoeken wat ze doen in het licht van COVID-19. De respondenten vertegenwoordigden bedrijven in 10 productcategorieën. Ook de bedrijfsgrootte en het percentage van de inkomsten uit online verkoop varieerden.

person holding white plastic pump bottle

Belangrijkste conclusies uit het rapport

  • 58% van de respondenten heeft in maart 2020 de online-inkomsten zien stijgen ten opzichte van vorig jaar
  • 72% pusht verkoopacties en incentives om de online-inkomsten te beschermen
  • 41% heeft een toename van cybercriminaliteit gezien en 68% zegt dat het bestrijden van cybercriminaliteit erg belangrijk is voor hun bedrijf
  • 59% wil meer investeren in e-commerce kanalen als gevolg van COVID-19
  • Medische bedrijven, consumentenelektronica en speelgoed/bordspellen hechten de meeste waarde aan merkbescherming

Om de zaken te vereenvoudigen groeperen we deze bedrijven naar percentage van de inkomsten uit online verkoop als volgt:

  • Groep A: 11-25% van de totale inkomsten komt uit online verkoop
  • Groep B: 26-50% van de totale inkomsten komt uit online verkoop
  • Groep C: 51-75% van de totale inkomsten komt van online verkoop
  • Groep D: 76-100% van de totale inkomsten komt uit online verkoop

Het hoofd bieden aan de aanhoudende e-commerce explosie

Nu meer mensen thuis vastzitten, is online winkelen een feit geworden. Dit betekent dat veel bedrijven die mensen geven wat ze willen en nodig hebben, een toename van verkeer en inkomsten zien. Volgens de enquête zei 58% van de beleidsmakers dat hun online-inkomsten gegroeid zijn door COVID-19.

girl in white tank top holding blue and green plastic toy

Gerelateerd aan de industrie zag 75% van de bedrijven die babyverzorgingsproducten aanbieden hun inkomsten stijgen. Dit is waarschijnlijk het gevolg van een toename van paniekaankopen. Gezinnen weten niet hoe lang deze situatie nog kan duren, dus willen velen een voorraad aanleggen van eerste levensbehoeften zoals bijvoorbeeld luiers en babydoekjes. Niemand wil namelijk zonder luiers komen te zitten.

Bezorging van verpakte levensmiddelen is een ander kanaal dat gegroeid is sinds deze tijd. En 73% van deze bedrijven in deze sector beleefde significante groei.

Ook consumentenelektronica is op dit moment enorm populair, en 69% van de bedrijven zag de inkomsten toenemen.

Vijfenzestig procent van de bedrijven in cosmetica en persoonlijke verzorgingsproducten zag groei, en 18% van die bedrijven zag de inkomsten met meer dan 51% toenemen, wat een hoger aandeel is dan in elke andere categorie.

Volgens de respondenten hangt de groei van de inkomsten in deze periode ook af van hoeveel een bedrijf online verkoopt. De helft van de bedrijven in groep A zag de omzet groeien, terwijl 65% van de bedrijven in groep D de omzet zag toenemen.

Zo ook zagen de meeste bedrijven in groep A en B hun inkomsten met maximaal 25% stijgen. De meeste bedrijven in groep C zagen hun inkomsten tot 50% stijgen. En 47% van de bedrijven in groep D zag de inkomsten met 51% of meer toenemen.

Beschermen van online-inkomsten

Ondanks dat veel e-commerce bedrijven een boost in de verkoop van specifieke producten zien, zegt 48% van de ondervraagden dat ze een daling in de consumentenbestedingen zien. Andere obstakels voor de inkomsten zijn vertragingen in de toeleveringsketen (48%) en cybercriminaliteit (46%).

Om dit tegen te gaan, zegt een overweldigende meerderheid (72%) dat ze in deze tijd meer verkoop en incentives pushen. Achtentachtig procent van de redactie- en entertainmentbedrijven doet dit, gevolgd door bedrijven in consumentenelektronica (86%), medische (84%), persoonlijke verzorging (82%), en huishoudelijke producten (80%).

gray and red shopping carts

Hiermee rekening houdend zegt een overweldigende meerderheid van de bedrijven dat ze meer verkoop en incentives stimuleren.

Kijkend naar e-commerce omzet versus totale omzet, pusht 82% van de bedrijven in groep C verkoop stimulerende maatregelen. Dat wordt gevolgd door bedrijven in de groepen D (80%), B (72%), en A (50%).

Ook zullen bedrijven die meer afhankelijk zijn van e-commerce kanalen in deze tijd eerder geneigd zijn hun online-inkomsten tegen slechte actoren te beschermen, wat logisch is. Drieënvijftig procent van groep D zei zoveel, gevolgd door C (48%), B (36%), en A (34%).

Gericht op preventie van cybercriminaliteit

Sinds het begin van de COVID-19 pandemie is de cybercriminaliteit meer gegroeid dan welke andere criminele activiteit ook, zo bleek onlangs uit een Europol rapport. Dit zou verklaren waarom over het geheel genomen achtenzestig procent van de ondervraagden zei dat het bestrijden van cybercriminaliteit belangrijk voor hen is.

Overigens hechtten bedrijven in de volgende productcategorieën meer belang aan het bestrijden van cybercriminaliteit:

  • Medische (88%)
  • Babyverzorgingsproducten (86%)
  • Verpakte voedingsmiddelen en dranken (86%)
  • consumentenelektronica (82%)
  • Speelgoed en bordspellen (80%)

Het belang van preventie van cybercriminaliteit is ook het grootst voor bedrijven die op e-commerce gericht zijn. Zesenzeventig procent van de beleidsmakers voor groep D zei dat het voorkomen van cybercriminaliteit erg belangrijk is, gevolgd door de groepen C (75%), B (65%), en A (61%).

Bedrijven in groep D vinden het voorkomen van cybercriminaliteit erg belangrijk.

Bedrijven in groep D zagen ook meer cybercriminaliteit als gevolg van COVID-19 dan andere bedrijven. Op de vraag hoe cybercriminaliteit hun bedrijf heeft beïnvloed na COVID-19, zeiden de meeste respondenten in deze groep:

  • Cybercriminaliteit schaadt hun reputatie (78%)
  • Valsemunters stelen omzet (71%)
  • Marktaandeel wordt kleiner door onwettige spelers (64%)

Vijfentachtig procent van de bedrijven in deze groep zei ook dat ze de preventie tegen namaak zouden handhaven of opvoeren als de cybercriminaliteit doorgaat.

Voorbereiden op de toekomst van de elektronische handel

Over het geheel genomen zei 59% van de respondenten dat ze als gevolg van COVID-19 binnenkort meer in e-commerce kanalen zouden investeren. Bedrijven in deze categorieën zijn hier eerder toe geneigd:

  • Consumentenelektronica (78%)
  • Verpakte voedingsmiddelen en dranken (77%)
  • Babyverzorgingsproducten (75%)
  • Persoonlijke verzorgingsproducten (74%)

Veel van deze bedrijven bereiden zich voor op de toekomst van de elektronische handel na COVID-19. Door het virus bestellen mensen producten online die ze normaal in een winkel gekocht zouden hebben. Sommigen zeggen dat het ongeveer twee maanden duurt voor zich een nieuwe gewoonte vormt. In deze situatie hebben de mensen al ruim de tijd gehad om nieuwe winkelgewoonten te vormen die ook na COVID-19 zouden kunnen beklijven.

turned-on flat screen television

Interessant is dat bedrijven in groep A het meest geneigd waren meer in e-commerce kanalen te investeren, met 65% van de ondervraagden die dat zeiden. Dat werd gevolgd door bedrijven in de groepen D (61%), C (58%), en B (57%).

Ook staat hoeveel een bedrijf online verkoopt in direct verband met de waarschijnlijkheid dat een bedrijf zijn offline aanwezigheid zal verminderen vanwege COVID-19. Zesenveertig procent van groep D zal zijn offline aanwezigheid verminderen, gevolgd door:

  • 41% van groep C
  • 24% van groep B
  • 19% van groep A

Marketinguitgaven gebruiken voor reputatie

De recessie treft iedereen, maar slimme bedrijven gebruiken deze tijd om vooruit te komen en in de gedachten van hun klanten te blijven. Degenen die nu contact kunnen maken met het winkelend publiek zullen degenen zijn die hun handel krijgen zodra de economie weer aantrekt.

Hier ziet u hoe beleidsmakers op het gebied van e-commerce hun marketinguitgaven gebruiken om zich op de toekomst voor te bereiden:

  • Sociale advertenties (59%)
  • Brandbescherming (54%)
  • SEO en organische inhoud (35%)
  • Offline marketing (33%)

Brandbescherming is het belangrijkst voor bedrijven in medische benodigdheden (80%), consumentenelektronica (78%), speelgoed en bordspelletjes (73%) en babyverzorging (70%).

Volgens de enquête besteden bedrijven die meer op e-commerce rekenen ook meer aandacht aan merkbescherming. Ongeveer 62% van de beslissers in de groepen C en D zei te zullen besteden aan merkbescherming, gevolgd door groep B (55%) en groep A (46%).

Conclusie

Hoewel sommige bedrijven na COVID-19 gesloten zullen blijven, zouden andere een enorme groei kunnen doormaken. Alle enquêtegegevens overziend, bereiden merken zich voor op de toekomst van e-commerce door een evenwicht te vinden tussen kostenbeheersing en progressieve groeitactieken, zoals investeren in anti-counterfeit oplossingen om omzet- en merk erosie te voorkomen.

Online marketing en SEO gaat een steeds grotere rol spelen in de periode van tijdens- en na COVID-19

Wat digitale marketing in het algemeen betreft, maken marketeers zich steeds meer zorgen over de impact van het coronavirus (COVID-19.) op hun bedrijf.

Het lijdt geen twijfel dat het een grote impact zal hebben op het consumentengedrag en de uitgaven in het algemeen, dus het is belangrijker dan ooit dat merken stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat ze goed gepositioneerd zijn om in de komende maanden zoveel mogelijk digitale en e-mailmarketing kansen te benutten.

Belangrijkste conclusies uit het rapport

  • 58% van de respondenten heeft in maart 2020 de online-inkomsten zien stijgen ten opzichte van vorig jaar
  • 72% pusht verkoopacties en incentives om de online-inkomsten te beschermen
  • 41% heeft een toename van cybercriminaliteit gezien en 68% zegt dat het bestrijden van cybercriminaliteit erg belangrijk is voor hun bedrijf
  • 59% wil meer investeren in e-commerce kanalen als gevolg van COVID-19
  • Medische bedrijven, consumentenelektronica en speelgoed/bordspellen hechten de meeste waarde aan merkbescherming

Om de zaken te vereenvoudigen groeperen we deze bedrijven naar percentage van de inkomsten uit online verkoop als volgt:

  • Groep A: 11-25% van de totale inkomsten komt uit online verkoop
  • Groep B: 26-50% van de totale inkomsten komt uit online verkoop
  • Groep C: 51-75% van de totale inkomsten komt van online verkoop
  • Groep D: 76-100% van de totale inkomsten komt uit online verkoop

Het hoofd bieden aan de aanhoudende e-commerce explosie

Nu meer mensen thuis vastzitten, is online winkelen een feit geworden. Dit betekent dat veel bedrijven die mensen geven wat ze willen en nodig hebben, een toename van verkeer en inkomsten zien. Volgens de enquête zei 58% van de beleidsmakers dat hun online-inkomsten gegroeid zijn door COVID-19.

black and white shirt

Gerelateerd aan de industrie zag 75% van de bedrijven die babyverzorgingsproducten aanbieden hun inkomsten stijgen. Dit is waarschijnlijk het gevolg van een toename van paniekaankopen. Gezinnen weten niet hoe lang deze situatie nog kan duren, dus willen velen een voorraad aanleggen van eerste levensbehoeften zoals bijvoorbeeld luiers en babydoekjes. Niemand wil namelijk zonder luiers komen te zitten.

Bezorging van verpakte levensmiddelen is een ander kanaal dat gegroeid is sinds deze tijd. En 73% van deze bedrijven in deze sector beleefde significante groei.

Ook consumentenelektronica is op dit moment enorm populair, en 69% van de bedrijven zag de inkomsten toenemen.

Vijfenzestig procent van de bedrijven in cosmetica en persoonlijke verzorgingsproducten zag groei, en 18% van die bedrijven zag de inkomsten met meer dan 51% toenemen, wat een hoger aandeel is dan in elke andere categorie.

Volgens de respondenten hangt de groei van de inkomsten in deze periode ook af van hoeveel een bedrijf online verkoopt. De helft van de bedrijven in groep A zag de omzet groeien, terwijl 65% van de bedrijven in groep D de omzet zag toenemen.

Zo ook zagen de meeste bedrijven in groep A en B hun inkomsten met maximaal 25% stijgen. De meeste bedrijven in groep C zagen hun inkomsten tot 50% stijgen. En 47% van de bedrijven in groep D zag de inkomsten met 51% of meer toenemen.

Beschermen van online-inkomsten

Ondanks dat veel e-commerce bedrijven een boost in de verkoop van specifieke producten zien, zegt 48% van de ondervraagden dat ze een daling in de consumentenbestedingen zien. Andere obstakels voor de inkomsten zijn vertragingen in de toeleveringsketen (48%) en cybercriminaliteit (46%).

Om dit tegen te gaan, zegt een overweldigende meerderheid (72%) dat ze in deze tijd meer verkoop en incentives pushen. Achtentachtig procent van de redactie- en entertainmentbedrijven doet dit, gevolgd door bedrijven in consumentenelektronica (86%), medische (84%), persoonlijke verzorging (82%), en huishoudelijke producten (80%).

Hiermee rekening houdend zegt een overweldigende meerderheid van de bedrijven dat ze meer verkoop en incentives stimuleren.

Kijkend naar e-commerce omzet versus totale omzet, pusht 82% van de bedrijven in groep C verkoop stimulerende maatregelen. Dat wordt gevolgd door bedrijven in de groepen D (80%), B (72%), en A (50%).

Ook zullen bedrijven die meer afhankelijk zijn van e-commerce kanalen in deze tijd eerder geneigd zijn hun online-inkomsten tegen slechte actoren te beschermen, wat logisch is. Drieënvijftig procent van groep D zei zoveel, gevolgd door C (48%), B (36%), en A (34%).

Gericht op preventie van cybercriminaliteit

Sinds het begin van de COVID-19 pandemie is de cybercriminaliteit meer gegroeid dan welke andere criminele activiteit ook, zo bleek onlangs uit een Europol rapport. Dit zou verklaren waarom over het geheel genomen achtenzestig procent van de ondervraagden zei dat het bestrijden van cybercriminaliteit belangrijk voor hen is.

Overigens hechtten bedrijven in de volgende productcategorieën meer belang aan het bestrijden van cybercriminaliteit:

  • Medische (88%)
  • Babyverzorgingsproducten (86%)
  • Verpakte voedingsmiddelen en dranken (86%)
  • consumentenelektronica (82%)
  • Speelgoed en bordspellen (80%)

Het belang van preventie van cybercriminaliteit is ook het grootst voor bedrijven die op e-commerce gericht zijn. Zesenzeventig procent van de beleidsmakers voor groep D zei dat het voorkomen van cybercriminaliteit erg belangrijk is, gevolgd door de groepen C (75%), B (65%), en A (61%).

Bedrijven in groep D vinden het voorkomen van cybercriminaliteit erg belangrijk.

Bedrijven in groep D zagen ook meer cybercriminaliteit als gevolg van COVID-19 dan andere bedrijven. Op de vraag hoe cybercriminaliteit hun bedrijf heeft beïnvloed na COVID-19, zeiden de meeste respondenten in deze groep:

  • Cybercriminaliteit schaadt hun reputatie (78%)
  • Valsemunters stelen omzet (71%)
  • Marktaandeel wordt kleiner door onwettige spelers (64%)

Vijfentachtig procent van de bedrijven in deze groep zei ook dat ze de preventie tegen namaak zouden handhaven of opvoeren als de cybercriminaliteit doorgaat.

Voorbereiden op de toekomst van de elektronische handel

Over het geheel genomen zei 59% van de respondenten dat ze als gevolg van COVID-19 binnenkort meer in e-commerce kanalen zouden investeren. Bedrijven in deze categorieën zijn hier eerder toe geneigd:

  • Consumentenelektronica (78%)
  • Verpakte voedingsmiddelen en dranken (77%)
  • Babyverzorgingsproducten (75%)
  • Persoonlijke verzorgingsproducten (74%)

Veel van deze bedrijven bereiden zich voor op de toekomst van de elektronische handel na COVID-19. Door het virus bestellen mensen producten online die ze normaal in een winkel gekocht zouden hebben. Sommigen zeggen dat het ongeveer twee maanden duurt voor zich een nieuwe gewoonte vormt. In deze situatie hebben de mensen al ruim de tijd gehad om nieuwe winkelgewoonten te vormen die ook na COVID-19 zouden kunnen beklijven.

Interessant is dat bedrijven in groep A het meest geneigd waren meer in e-commerce kanalen te investeren, met 65% van de ondervraagden die dat zeiden. Dat werd gevolgd door bedrijven in de groepen D (61%), C (58%), en B (57%).

Ook staat hoeveel een bedrijf online verkoopt in direct verband met de waarschijnlijkheid dat een bedrijf zijn offline aanwezigheid zal verminderen vanwege COVID-19. Zesenveertig procent van groep D zal zijn offline aanwezigheid verminderen, gevolgd door:

  • 41% van groep C
  • 24% van groep B
  • 19% van groep A

Marketinguitgaven gebruiken voor reputatie

De recessie treft iedereen, maar slimme bedrijven gebruiken deze tijd om vooruit te komen en in de gedachten van hun klanten te blijven. Degenen die nu contact kunnen maken met het winkelend publiek zullen degenen zijn die hun handel krijgen zodra de economie weer aantrekt.

Hier ziet u hoe beleidsmakers op het gebied van e-commerce hun marketinguitgaven gebruiken om zich op de toekomst voor te bereiden:

  • Sociale advertenties (59%)
  • Brandbescherming (54%)
  • SEO en organische inhoud (35%)
  • Offline marketing (33%)

Brandbescherming is het belangrijkst voor bedrijven in medische benodigdheden (80%), consumentenelektronica (78%), speelgoed en bordspelletjes (73%) en babyverzorging (70%).

Volgens de enquête besteden bedrijven die meer op e-commerce rekenen ook meer aandacht aan merkbescherming. Ongeveer 62% van de beslissers in de groepen C en D zei te zullen besteden aan merkbescherming, gevolgd door groep B (55%) en groep A (46%).

Conclusie

Hoewel sommige bedrijven na COVID-19 gesloten zullen blijven, zouden andere een enorme groei kunnen doormaken. Alle enquêtegegevens overziend, bereiden merken zich voor op de toekomst van e-commerce door een evenwicht te vinden tussen kostenbeheersing en progressieve groeitactieken, zoals investeren in anti-counterfeit oplossingen om omzet- en merk erosie te voorkomen.

Online marketing en SEO gaat een steeds grotere rol spelen in de periode van tijdens- en na COVID-19

Wat digitale marketing in het algemeen betreft, maken marketeers zich steeds meer zorgen over de impact van het coronavirus (COVID-19.) op hun bedrijf.

Het lijdt geen twijfel dat het een grote impact zal hebben op het consumentengedrag en de uitgaven in het algemeen, dus het is belangrijker dan ooit dat merken stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat ze goed gepositioneerd zijn om in de komende maanden zoveel mogelijk digitale en e-mailmarketing kansen te benutten.

Geef als eerste uw mening