Link building

Backlinks zijn uiterst belangrijk in de wereld van zoekmachine optimalisatie. Backlinks - links van externe websites naar uw website - zijn een belangrijke factor bij het bepalen van posities in zoekresultaten.

Hoe meer kwalitatieve en relevante websites linken naar de inhoud van uw website, hoe beter dat is voor uw positie in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Links van hoge kwaliteit zorgen voor meer autoriteit in de zoekresultaten.


Wat is link building?

Linkbuilding is een van de drie fundamenten van SEO. Linkbuilding houdt in dat u actief op zoek gaat naar relevante en betrouwbare links van externe websites naar uw inhoud. Het doel is om een goed backlink profiel op te bouwen en zo de autoriteit van uw website te verhogen. Als u dit op een goede en duurzame manier doet, zal uw website hoger in de zoekresultaten komen.

Voor links van externe websites geldt: hoe hoger de kwaliteit en relevantie van de links naar uw website, hoe sterker uw backlinkprofiel en hoe hoger de autoriteit van uw website.

Lees ook: "Wat is linkbuilding?

Actief zoeken naar relevante en betrouwbare links van externe websites
Hoe hoger de kwaliteit en relevantie van de links, hoe meer autoriteit je zult hebben

Alle backlinks die samen naar uw website verwijzen, worden een backlinkprofiel genoemd. Met een goed backlink profiel, zorgt u voor meer autoriteit voor uw website in de zoekresultaten. En dus beter vindbaar. Het is daarom belangrijk om links naar uw website op te bouwen van kwaliteitswebsites.
Link building is cruciaal voor topposities in Google

Om hoog in de zoekresultaten van Google te verschijnen, zijn technische SEO en kwaliteitsinhoud essentieel. Zonder inhoud van hoge kwaliteit - inhoud die mensen ook echt lezen - ben je de klos. En als uw website technisch niet up to date is, zal het ook moeilijk zijn om in de zoekresultaten te scoren. Maar zelfs als u de techniek en de inhoud van uw website op orde heeft, is het zonder autoriteit niet realistisch om de hoogste posities in de zoekresultaten te bereiken. Elke goede website heeft toch al geïnvesteerd in handmatige linkbuilding.

Het is goed om te weten dat Google kijkt naar uw backlink profiel om de autoriteit van uw website te bepalen: hoeveel links verwijzen naar uw inhoud. Want, zo redeneren ze in Sillicon Valley, hoe meer kwalitatieve links, hoe beter de inhoud. Je kunt dit zien als stemmen. Als je een stem krijgt van iemand die belangrijk is, heeft die stem een grote invloed op een beslissing of een verkiezing.

U kunt natuurlijk ook wachten tot iemand zo vriendelijk is om een link naar uw site te plaatsen. Helaas krijg je in de praktijk niet zomaar links. Veel website-eigenaren en marketeers weten nu dat een backlink iets waard is omdat het je helpt stijgen in de zoekresultaten. Daarom moet je zelf werken aan het vergroten van je autoriteit. U kunt dit doen door actief relevante en betrouwbare links te verzamelen. Dat is juist: link building!

 

Is linkbuilding toegestaan of niet?

De antwoorden op de vraag of linkbuilding is toegestaan door Google lopen sterk uiteen. Sommige marketeers zeggen dat je niet aan linkbuilding moet doen, terwijl anderen erbij zweren.

Het antwoord op de vraag of Google dit toestaat is eenvoudig: ja. Er is echter één essentiële vereiste: doe het goed!
Ontoelaatbare methoden van linkbuilding

Er zijn zogenaamde black hat link building methodes die Google niet toestaat. Deze methoden hebben alleen tot doel een link te plaatsen die naar een website verwijst. Deze omvatten buitensporige linkuitwisselingen ("Jij linkt naar mij? Ik link naar jou") en geautomatiseerde linkverwervingsprogramma's. Om link building succesvol te gebruiken, moet u deze link building methoden niet gebruiken.
Black hat link building: wat zijn de risico's?

Misschien heeft u al eens zo'n verzoek ontvangen: "Als u naar mij wilt linken, zal ik naar u linken". Deze traditionele "A-B link uitwisseling" was vroeger wijdverbreid, maar het werkt niet meer. Google straft je er zelfs voor! Linkbuilding is dus zeker niet zonder risico's, tenzij je het goed doet.

Google heeft in zijn webmasterrichtlijnen verklaard dat je geen betaalde of niet-organische links naar je website mag krijgen. Als je dat doet, kun je een boete krijgen. En waar dit vroeger manueel gebeurde, gebeurt het nu in real time en automatisch. We hoeven u waarschijnlijk niet uit te leggen dat een Google penalty slecht nieuws is voor uw positie in de zoekresultaten. Om deze straf te vermijden, moet u op de juiste manier links verwerven.

Toegestane methoden: "White-hat" linkbuilding

Het is belangrijk voor Google dat de links die naar uw website verwijzen relevant en van hoge kwaliteit zijn en toegevoegde waarde bieden. Het actief verwerven van backlinks die aan deze voorwaarden voldoen, valt onder de "white-hat link building methoden". Een backlinkprofiel met veel relevante links van hoge kwaliteit en met toegevoegde waarde wordt door Google beloond met een hogere positie in de zoekresultaten.

Het verwerven van dergelijke backlinks gebeurt door het manueel verwerven van links en het opbouwen van een natuurlijk backlinkprofiel. Een natuurlijk backlink profiel bestaat uit links die afkomstig zijn van verschillende betrouwbare en kwalitatieve websites. De links in het backlink profiel moeten idealiter naar verschillende pagina's op uw website verwijzen.

Het is ook belangrijk voor een natuurlijk backlink profiel dat u het aantal links langzaam opbouwt. Als veel links tegelijk naar uw website verwijzen, is dat niet natuurlijk. Google merkt dit ook, en de kans dat je een penalty krijgt is groot. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, zoals backlinks verkregen via een persbericht. Heb je een echte primeur? Dan is de kans groot dat je via een persbericht in één klap tientallen links naar je website krijgt.

Op de pagina over linkruil beschrijft Google zelf wat wel en niet is toegestaan als het gaat om het verkrijgen van backlinks.

 

Gebruik een goede handmatige linkbuilding strategie

Om beter te presteren in de zoekresultaten en te voorkomen dat u gestraft wordt, heeft u een solide handmatige linkbuilding strategie nodig. Met een goede linkbuildingstrategie - die ook deel uitmaakt van je algemene zoekmachineoptimalisatiestrategie - bouw je een natuurlijk en waardevol linkprofiel op. Dit versterkt de autoriteit van uw website en verbetert de vindbaarheid in de zoekresultaten.

Ga je zelf links bouwen? Onthoud de volgende dingen om een natuurlijk linkprofiel te krijgen:

Zorg voor relevante links.
Een natuurlijk backlinkprofiel bestaat uit kwalitatieve links, maar ook uit minder kwalitatieve links.
Verzamel backlinks over een langere periode.
Een groot deel van de links moet naar de homepage van uw website verwijzen.
Koppel ook backlinks naar uw landingspagina's.
Varieer de ankerteksten die backlinks naar uw website linken.
Zorg voor diversiteit in uw links.
Haal je links handmatig.

Het opbouwen en onderhouden van een natuurlijk linkprofiel is niet eenvoudig. Handmatig linkbuilden is een tijdrovende taak en een slecht doordachte linkbuildingstrategie brengt risico's met zich mee. Als u niet precies weet wat u doet, is het risico op sancties groot en kan uw website zelfs uit de zoekresultaten verdwijnen.
Linkbuilding uitbesteden aan professionals?

Maandelijks werken wij aan de autoriteit van tientallen websites, door middel van een goede en handmatige linkbuilding strategie. Wilt u ook meer autoriteit in de zoekresultaten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Samen kunnen we uw autoriteit op de juiste manier laten groeien!


Link Building Cowboys: trap er niet in!

Link building is een zeer lastige zaak en brengt risico's met zich mee als je geen goede en doordachte link building strategie gebruikt. Er zijn tientallen link building cowboys actief die u gouden bergen en hoge posities beloven. Deze "SEO specialisten" passen link building methodes toe die korte termijn resultaten opleveren. Op lange termijn zijn dergelijke strategieën echter schadelijk voor uw posities in de zoekresultaten.

Enkele link building methodes die je niet moet gebruiken en die strafpunten riskeren zijn:

Het krijgen van irrelevante links die niets te maken hebben met uw gebied van expertise.
Het verkrijgen van links van "gratis blog" sites.
Het verkrijgen van links van blog aggregator sites (bekend als PBN's).
Het opzetten van een AB-linkruil (u linkt naar een website en diezelfde website linkt terug).
Het verkrijgen van links van vage buitenlandse websites, zoals Rusland of China.
Automatische programma's gebruiken die massaal links plaatsen.
Beloven dat je binnen een paar weken hoog in Google zult staan (dit is niet mogelijk, goede linkbuilding kost tijd).
Het ontvangen van links van gehackte of spam sites.
Linkpakketten waarbij je een groot aantal (waardeloze) backlinks in één keer koopt.


 

Het opbouwen en onderhouden van een natuurlijk linkprofiel is niet eenvoudig.