Wat is zoekmachine-optimalisatie? Hoe werkt het? En waarom zou je dat doen?

Een succesvolle website is het visitekaartje van uw bedrijf en zorgt ervoor dat niet alleen bezoekers komen, maar ook uw product of dienst kopen. In de eerste plaats moet uw website gevonden worden tussen de miljoenen websites op het World Wide Web.

Met zoekmachineoptimalisatie (SEO) kunt u daar zeker van zijn. Hier kunt u meer lezen over zoekmachine organisatie, wat het is en hoe u het zelf stap voor stap kunt doen. Na 4 minuten lezen, weet u hoe u uw website in de top 5 zoekresultaten kunt krijgen.


Wat is zoekmachine-optimalisatie?

Zoekmachineoptimalisatie, in het Engels: Search Engine Optimisation (SEO), is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel van activiteiten dat erop gericht is een website hoog in de organische zoekresultaten van een zoekmachine te laten verschijnen.

Als de relevante trefwoorden, trefwoordcombinaties of zoektermen voor deze website worden ingevoerd, kan SEO ervoor zorgen dat uw website op de eerste pagina belandt. Aangezien een vermelding in deze organische resultaten gratis is, vormen deze zoekresultaten een interessant alternatief voor zoekmachinereclame.

Wilt u beter gevonden worden in Google en ervoor zorgen dat u niet alleen bovenaan staat, maar daar ook blijft? Vraag de gratis Google Quickscan aan en ontdek waar uw kansen voor zoekmachineoptimalisatie liggen.
Quickscan aanvragen

 

Waarom is SEO zo belangrijk?

Waarom SEO zo belangrijk is, wordt duidelijk als we kijken naar het zoekgedrag van internetgebruikers. Ervan uitgaande dat een relevante zoekterm voor uw bedrijf wordt ingevoerd, zullen 9 van de 10 zoekers niet verder kijken dan de eerste pagina van de zoekresultaten.

In feite kijkt slechts driekwart van deze groep naar de eerste vijf resultaten. Over het geheel genomen gaan 4 van de 10 zoekers naar de eerste website in de rangschikking van de zoekmachines. Als u die eerste plaats bereikt, dan weet u dat uw website wordt bezocht door 40 procent van de mensen die dat trefwoord intikten.

 

Hoe werkt SEO? 5 verschillende onderdelen

U kunt zoekmachine optimalisatie zelf doen of een online marketing bureau inhuren om het voor u te doen. Het is altijd een goed idee om eerst een SEO scan te doen om te zien waar u nu staat met uw website. Daarna kunt u kijken naar de verschillende onderdelen van zoekmachine-optimalisatie. Dit zijn de technische SEO, de SEO-content, linkbuilding SEO, social media SEO en lokale SEO. Wij zullen deze vijf componenten hier nader toelichten.

 

Technische SEO en zoekmachineoptimalisatie

Een goede plaats om te beginnen is de technische kant van uw website. Bijvoorbeeld, is het snel genoeg? Bezoekers verlaten trage websites snel, gemiddeld binnen 7 seconden. U moet ook kijken naar de links van uw website en controleren of ze nog goed werken en of er geen dubbele inhoud is. In het laatste geval zal de zoekmachine in verwarring worden gebracht, wat resulteert in een negatieve beoordeling. De paginatitel, metatitel en metabeschrijving moeten ook aan bepaalde regels voldoen. En natuurlijk is een veilige SSL-codering tegenwoordig een must.


Onderhoud de technologie van uw website regelmatig

U kunt websites vergelijken met auto's. Ze moeten worden onderhouden, zodat ze goed blijven functioneren. Wanneer u besluit uw website te updaten, is het belangrijk dat uw technische SEO niet achterblijft. Zorg er dus voor dat de interne links goed zijn, dat uw website overzichtelijk blijft, dat er geen dubbele inhoud is en dat u ook de meta title en meta description aanpast. U kunt dit onderhoud zelf doen of het uitbesteden. Een marketingbureau zal dan regelmatig de techniek van uw website controleren en zo nodig aanpassen. Nadat uw website de APK heeft doorstaan, kunt u zich op andere SEO-technieken richten.


2. de inhoud van uw teksten: SEO-inhoud en keyword editing

Er is een huidige SEO-trend waarbij zoekmachines steeds meer op zoek zijn naar goed werkende en interessante teksten. Het is moeilijk voor de zoekmachines om hier een algoritme aan te koppelen. Daarom wordt de inhoud van uw tekst gecontroleerd op het aantal trefwoorden dat erin voorkomt.

 

Toezicht

Met behulp van een reeks eersteklas SEO-tools, houden wij uw website nauwlettend in de gaten! Denk aan veranderingen in zoekmachine posities, gebroken links in de inhoud, laadsnelheid, ontbrekende meta beschrijvingen en nog veel meer. Is er iets mis of zien we nieuwe mogelijkheden? Dan kunnen we meteen handelen!

Google Analytics, Search Console en het meten van conversies

Zonder cijfers blijft SEO een gokspelletje... en daar houden we niet van. Wij willen precies weten hoeveel mensen uw website bezoeken, doorklikken naar bepaalde pagina's en bepaalde doelen bereiken (bv. een contactformulier invullen). Meting = kennis. Met tools als Google Analytics, Search Console en een aantal van onze SEO-tools houden we uw website voortdurend in de gaten. Is er iets misgegaan? Daalt het aantal bezoekers spontaan? Als dat zo is, zien we het meteen en kunnen we meteen actie ondernemen!

Maandelijkse verslagen

Wij begrijpen dat u soms door de bomen het bos niet meer ziet als u naar de gegevens in Google Analytics kijkt. Daarom sturen wij u maandelijks een verslag met de belangrijkste statistieken. Op deze manier bent u altijd op de hoogte van de prestaties van uw website en onze SEO activiteiten.

Linkbuilding & gastblogs

Hoe meer websites naar uw website linken, hoe meer autoriteit uw website zal hebben. Links blijven belangrijk in de ogen van Google. Door middel van linkbuilding zorgen wij ervoor dat er elke maand kwalitatieve links aan uw website worden toegevoegd.


Inhoudelijke suggesties

Inhoud is een belangrijk aspect van zoekmachine-optimalisatie en wordt steeds belangrijker. Originele teksten en afbeeldingen behoren tot de belangrijkste zaken waarmee u hoog kunt scoren in zoekmachines zoals Google. Daarom controleren wij systematisch uw inhoud. Welke zoekwoorden behalen goede resultaten maar leiden tot (te) weinig conversies? Of voor welke zoekterm is de positie in Google nog te laag? Aan de hand van echte gegevens onderzoeken we welke zoekwoorden sterker vertegenwoordigd kunnen zijn in uw branche. Op geregelde tijdstippen sturen wij u een document met koppen, trefwoorden en links om u op weg te helpen. Heel praktisch!


Copywriting

Jouw verhaal is belangrijk. Zoekmachines hebben inhoud nodig om te begrijpen waar een pagina over gaat. Wij begrijpen dat het soms moeilijk kan zijn om zelf kwalitatieve inhoud te schrijven. Daarom werken wij samen met professionele copywriters om u te helpen. Wij kijken welke pagina's meer of betere inhoud kunnen gebruiken en zijn voortdurend op zoek naar nieuwe mogelijkheden in uw branche. Op basis van deze gegevens en uw eigen input gaat een van onze copywriters aan de slag. Zo wordt uw website beter en beter.
Technische SEO-verbeteringen

Wij monitoren hoe uw website presteert op technisch niveau. En of uw website (en de code erachter) nog up to date is. Het web staat niet stil, dus uw website ook niet. Als onderdeel van onze SEO abonnementen, zijn we altijd op zoek naar technische verbeteringen en/of uitbreidingen om ervoor te zorgen dat de zoekmachines van uw website zullen houden.

Trefwoord onderzoek

Een van de belangrijkste aspecten is het kiezen van relevante trefwoorden voor uw website, zodat de meest relevante bezoekers naar uw website komen. U hebt geen bezoekers nodig die niet van plan zijn contact met u op te nemen of een product van u te kopen. Tijdens het keyword onderzoek onderzoeken we welke woorden (of woordcombinaties) interessant zijn voor uw website.

Analyse van de concurrentie

In bijna elke bedrijfstak heb je te maken met concurrentie. Het is daarom verstandig om te weten hoe uw website zich verhoudt tot de concurrentie. Voor welke zoekwoorden presteren uw concurrenten beter? Kunnen we ervoor zorgen dat we de concurrentie achter ons laten in de zoekresultaten voor de belangrijkste zoekwoorden? Met behulp van onze concurrentieanalyse komen wij te weten waar de meeste kansen liggen, zodat wij daar onmiddellijk op kunnen inspelen.

Google Mijn Bedrijf

De vermelding van het bedrijf in Google kan het aantal bezoekers van de website aanzienlijk verhogen, op voorwaarde dat u het goed opzet. Wij analyseren de gegevens en geven suggesties en tips over hoe u de kwaliteit van uw bedrijfsvermelding kunt verbeteren.
SEO - Hoger in Google
Gratis SEO scan (tijdelijk)


SEO vs. SEA

SEO en SEA zijn verschillende activiteiten, maar ze zijn ook nauw met elkaar verbonden. SEA staat voor Search Engine Advertising... Adverteren in Google, met andere woorden. Wanneer u adverteert, betaalt u per klik op uw advertentie (per bezoeker). De prijzen per klik kunnen zeer verschillend zijn. Per sector, maar ook echt per trefwoord


 

Het is altijd een goed idee om eerst een SEO scan te doen om te zien waar u nu staat met uw website.