5 sterren uit 295 reviews

2100+ linkbuilding websites

Vrijblijvend advies op maat

5 sterren uit 273 reviews

2100+ linkbuilding websites

Vrijblijvend advies op maat

Wat is linkbuilding en hoe werkt het?

11 juni 2024

05 oktober 2025

Linkbuilding is één van de onderdelen van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Het valt onder de pijler autoriteit. In dit artikel leggen we uit wat linkbuilding is, zetten we de potentiële voordelen ervan op een rij, leggen we je uit hoe je het doet en behoeden we jou voor een aantal veelgemaakte fouten.

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het proactief verkrijgen van backlinks met als doel: beter vindbaar worden in zoekmachines, zoals Google.

Wat is een backlink?

Een backlink is een hyperlink van een andere website naar jouw website.

Tier 1 en tier 2 backlinks

Een backlink van een website naar jouw website noemen we een tier 1 backlink. Een backlink naar de website waarop de backlink naar jouw website staat, noemen we een tier 2 backlink. Een tier 3 backlink is weer een backlink van die backlink enzovoorts. Hier vind je meer informatie over tiered linkbuilding en tier 1, 2 en 3 backlinks.

Backlinkprofiel

Waarom zou je investeren in linkbuilding?

Autoriteit is al sinds jaar en dag een van de belangrijkste factoren die door zoekmachines wordt gebruikt om zoekresultaten te rangschikken. Door te linkbuilden kun je de autoriteit van jouw website verhogen. De gedachte daarachter is dat je met meer autoriteit betere posities in de zoekmachines verkrijgt.

Welke manieren van linkbuilding zijn er?

Er zijn verschillende strategieën en tactieken om backlinks te verkrijgen. We zetten er een aantal op een rij die je zelf kunt toepassen.

Verdien backlinks met waardevolle content

Het verdienen van backlinks is de beste en eerlijkste manier van linkbuilding. Als jouw content waardevol is, dan is de kans het grootst dat er door andere website-eigenaar naar jouw website wordt gelinkt.

Hoewel deze tactiek een lange adem vergt en het niet altijd eenvoudig is om met goede content backlinks te verzamelen, is dit de echtste manier van linkbuilding. Wij zijn van mening dat het maken van waardevolle content eigenlijk sowieso onderdeel moet zijn van een goede SEO-strategie. Maak je content dus altijd waardevol voor je bezoekers. Een verdiende backlink is dan niet de focus, maar wel mooie bijvangst!

Wat bedoelen we met waardevolle content?

Het is lastig om waardevolle content goed op het gebied van linkbuilding te definiëren. We doen toch een poging. Met waardevolle content bedoelen we content die voor de bezoekers van jouw website, maar ook bezoekers van andere websites, interessant is. Je kunt bijvoorbeeld denken aan onderzoeken, diepgaande artikelen, persberichten, infographics en video’s. Het is, meestal unieke, content die men graag wil delen en waarvoor men jouw website als bron wil gebruiken.

Linkbuilding onderdelen

Vragen om backlinks

Maak je waardevolle content, maar wordt die nog niet zo goed gevonden? Dan kun je website-eigenaren van relevante websites ook proactief benaderen en vragen of dat ze een backlink naar jou content willen plaatsen. Zorg ervoor dat jouw content écht waarde toevoegt voor de website-eigenaar die je benadert en stuur een goede mail met een duidelijke uitleg waarom de link relevant is voor hem of haar.

Helaas is deze manier van backlinks verzamelen tegenwoordig erg lastig. Onze ervaring leert dat de kans niet groot is dat de andere website-eigenaar zomaar de backlink plaatst, tenzij er voor de plaatsing betaald wordt natuurlijk. Inmiddels weet namelijk bijna iedere website-eigenaar dat een backlink waarde vertegenwoordigt.

Zelf backlinks plaatsen op ‘openbare’ websites en fora

Op het internet zijn er nog steeds websites te vinden waar je gratis backlinks kunt en mag plaatsen. Je kunt bijvoorbeeld reacties plaatsen op relevante forums, reageren op blogs of gastblogs plaatsen op websites die daartoe de ruimte bieden.

Let op: de meeste forums en blogs eisen natuurlijk wel dat je waardevolle informatie plaatst. Het is dus niet de bedoeling om jouw website overal te spammen. In plaats daarvan dien je waardevolle content te plaatsen en dient je website ook van toegevoegde waarde te zijn in die content. Het mooiste is natuurlijk als je de lezers van jouw content hiermee echt geholpen.

Tegelijkertijd is het belangrijk om te beseffen dat niet iedere link die je kunt plaatsen een zogenaamde dofollow backlink is, maar bijvoorbeeld een nofollow of een ugc link, waardoor de impact van de backlink mogelijk minder groot is.

Backlinks kopen of ruilen

Lukt het maar niet om ‘gratis’ backlinks te verzamelen en heb je budget voor linkbuilding beschikbaar? Dan kun je je autoriteit ook boosten door backlinks te kopen en/of te ruilen.

Met backlinks kopen bedoelen we het betalen van website-eigenaren voor het plaatsen van een backlink. De prijzen verschillen per backlink. Met linkruilen bedoelen we dat jij een backlink van een andere website-eigenaar plaatst op één van jouw websites en vice versa.

Let op: Hoewel het kopen en/of ruilen van backlinks een snelle en makkelijke manier is om de autoriteit van jouw website te verhogen, is het wel belangrijk om voorzichtig te werk te gaan. Het kopen van niet-relevante of lage-kwaliteit backlinks en te opvallend linkruilen kan een averechts effect hebben. Weet je niet precies wat je doet? Laat je dan adviseren door een linkbuilding specialist. Wij geven je graag vrijblijvend advies.

Waar koop je backlinks?

Er zijn veel websites en partijen waar je backlinks kunt kopen, waaronder bij ons!

Meer partijen vinden? Google dan eens op ‘backlinks kopen’ en je zult verschillende partijen vinden.

Waar moet je op letten als je gaat linkbuilden?

Waar linkbuilding vroeger relatief makkelijk was, is het tegenwoordig een tak van sport op zich. Er zijn allerlei aspecten waar je rekening mee dient te houden. Wij zetten een aantal van die aspecten op een rij.

  • Relevantie: Met relevantie bedoelen we dat de website waarop de backlink naar jouw website komt te staan, gerelateerd dient te zijn aan het onderwerp van jouw website. Het is voor zoekmachines namelijk niet logisch als er geen relatie tussen de websites bestaat. Vraag jezelf altijd af: is het logisch dat mijn link op deze website staat?
  • Kwaliteit: Met kwaliteit bedoelen we dat de content waarin jouw website van toegevoegde waarde dient te zijn. We bedoelen dan niet alleen relevant, maar ook van toegevoegde waarde voor de lezer. Een backlink op een pagina die veel bezocht wordt en misschien zelfs op zijn beurt ook weer wat backlinks heeft (tier 2 backlinks), is waardevoller dan een backlink in content die weggestopt is en nooit gelezen wordt.
  • Anchors: Een anchor text of ankertekst is de klikbare tekst die wordt gebruikt voor een backlink. Deze dient natuurlijk te zijn. Het is verleidelijk om zoveel mogelijk met het exacte zoekwoord waarop je gevonden wil worden te linken, maar tegelijkertijd is dat ook onlogisch. Vraag jezelf af: wat is een logische manier om naar mijn website te linken? Meestal zal dat de merknaam of de websitenaam zijn.
  • Autoriteit van de site waarop de backlink wordt geplaatst: Hoe meer autoriteit de website waarop jouw backlink staat, heeft, hoe meer waarde zoekmachines daar waarschijnlijk aan hechten. Aan de hand van een voorbeeld uit het echte leven kunnen we het nog beter uitleggen: Verkoop jij zelfgemaakte tassen en maakt een bekende influencer met meer dan 1 miljoen volgers een Instagram-post met jouw tas? Dan heb je daar waarschijnlijk meer aan dan dat een van jouw klanten met slechts 50 volgers een foto van jouw tas post op Instagram.
  • Backlinks naar verschillende pagina’s: Het is niet logisch alle backlinks naar jouw website verwijzen naar die ene specifieke pagina die speciaal is ingericht voor het zoekwoord waarop je graag gevonden wilt worden. In een goed backlinkprofiel zitten backlinks die verwijzen naar verschillende pagina’s van jouw website. Meestal heeft de homepage het meeste backlinks, dat is namelijk logischerwijs meestal de pagina waarna men natuurlijk zal linken.

Veelgemaakte fouten op het gebied van linkbuilding

We hebben veelvoorkomende fouten op een rij gezet.

  • Kwantiteit boven kwaliteit: Het is verleidelijk om zoveel mogelijk backlinks te plaatsen. Echter, je hebt veel meer baat bij één goede, relevante backlink op een website of pagina met veel autoriteit dan bij 200 links op niet-relevante spam-achtige websites.
  • Steeds weer diezelfde anchor gebruiken: Als je op een bepaald zoekwoord of een bepaalde zoekwoordencombinatie gevonden wil worden, is het verleidelijk om iedere keer diezelfde die tekst als anchor te gebruiken. Echter, voor zoekmachines is dat onlogisch en tegelijkertijd opzichtig. Een gevarieerd backlinkprofiel is een natuurlijk profiel, want zelf nog zelf: zou jij het logisch vinden als er iedere keer dezelfde anchor wordt gebruikt?
  • Een te snelle groei van het aantal backlinks: Wie goed gevonden wil worden, wil dat meestal zo snel mogelijk realiseren. Het is daarom verleidelijk om zo snel mogelijk zoveel mogelijk backlinks te verzamelen. Echter, het is natuurlijk niet logisch als je in korte tijd duizend backlinks verkrijgt, daarna maanden geen en dan weer duizend backlinks. Focus in plaats daarvan op constante groei, zodat die groei natuurlijk oogt. Kies voor bij een aantal dat past bij het aantal backlinks dat jouw site al heeft. Heb je pas honderd backlinks? Dan is het plaatsen van duizend backlinks buiten proportioneel en niet-realistisch.
  • Alleen maar focussen op linkbuilding: SEO bestaat uit drie pijlers, namelijk techniek, content en autoriteit. Het is verleidelijk om te starten met linkbuilding, maar de basis – de techniek en de content – zijn minstens net zo belangrijk. Zorg dat die basis op orde is, voordat je start met linkbuilding. Alleen op die manier bereik je het maximale resultaat.

Pilaren SEO: techniek, content en autoriteit.

Hoe kunnen wij jou helpen met backlinks?

Backlinks.nl staat voor je klaar om jou te helpen met linkbuilding en backlinks. Dankzij onze jarenlange ervaring weten we precies wat er nodig is om betere posities te behalen in de zoekresultaten. We helpen je om jouw backlinkprofiel op een juiste manier op te bouwen, terwijl jij je kunt concentreren op andere belangrijke zaken. Wil je daar meer over weten? Lees hier meer over backlinks kopen en over linkbuilding uitbesteden.

Begin vandaag nog met backlinks!

Start vandaag met het verbeteren van jouw vindbaarheid in Google en andere (AI-)zoekmachines 📈

Inkopen direct bij de bron
Backlinks staan direct online na betaling
Jouw backlinks in eigen beheer

Eric Zandbergen
Weten wat we voor jou kunnen betekenen? Plan vrijblijvend een adviesgesprek in.” - Eric Zandbergen, eigenaar Backlinks.nl
Eric Zandbergen

Eric Zandbergen

Oprichter Backlinks.nl B.V.

stars backlinks

Wij krijgen een 5.0 uit 295 beoordelingen

Eric Zandbergen is de ondernemer achter Backlinks.nl. Al sinds 1998 is hij actief bezig met zoekmachineoptimalisatie en backlinks. Het succes van Backlinks.nl B.V. is te danken aan de sterke focus op klanttevredenheid en resultaatgerichtheid. Dat vertaalt zich in een 5-sterren klantbeoordeling uit honderden reviews.

Dit artikel is voor het eerst gepubliceerd op 11 juni 2024 en voor het laatst geüpdatet op 05 oktober 2025.

Begin vandaag nog!

Begin vandaag nog met het verbeteren van jouw vindbaarheid 📈

  • Inkopen direct bij de bron
  • Backlinks staan direct online na betaling
  • Jouw backlinks in eigen beheer